Hoitotyön laatu ja johtaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHA5101 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | SH 2017 |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2020-2021) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Melender, Hanna-Leena |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2020-2021
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3001 | SH2017-4A, SH2017-4B | 24.8.2020 – 20.12.2020 | Teija Honkaniemi | Suomi | 17.8.2020 – 11.9.2020 |
3004 | SH2017V-34K | 26.10.2020 – 20.6.2021 | Teija Honkaniemi | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
3006 | SH2017-34CK, SH2017-34DK | 11.1.2021 – 9.5.2021 | Teija Honkaniemi | Suomi | 14.9.2020 – 9.1.2021 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan. Opiskelija osaa motivoida työyhteisönsä jäseniä ja antaa sekä ottaa vastaan palautetta. Opiskelija osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Opiskelija kykenee kehittämään ja muuttamaan työskentelyään sosiaali- ja terveydenhuollon muutosten mukaisesti. Opiskelija arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/potilaan hoitoa. Osallistuu hoitotyön laadun varmistamiseen työyhteisön jäsenenä. Ymmärtää oman toimintansa vaikutuksen organisaation laatuun. Ymmärtää potilasturvallisuusraporttien käytön osana organisaation laadunvalvontaa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 52 h
- mistä ohjattua opiskelua: 26 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 26 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Hoitotyön ammattilliset ja aine perusopinnot.
Sisältö
Toiminnan priorisointi ja organisointi. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen. Tiimin toiminnan johtaminen työvuorossa. Kestävä kehitys. Sosiaali- ja terveydenhuollossa käytettävien materiaalien käyttö, kierrättäminen ja hävittäminen. Kustannustietoisuus ja taloudellinen toiminta. Kyky muutoksiin, itsensä johtaminen. Elinikäinen oppiminen. Myönteinen asenne muutoksiin ja kehittämiseen. Työyhteisötaidot. Laadun hallintaa ohjaavat lait ja asetukset ja informaatio-ohjaus. Hoitotyön/terveydenhoitajatyön laadun arviointi. Laadun ja vaikuttavuuden mittarit ja seuranta. Organisaation hoitofilosofia. Palvelun laatu ja asiakastyytyväisyys. Hoitotyön kehittämis- ja tutkimuskohteiden tunnistaminen. Vastuu omasta työstä. Vaaratapahtumat, niiden raportointimenettely ja tulosten hyödyntäminen. Potilasturvallisuusraportit osana laatua.
Opiskelumateriaali
- Laaksonen, H., Niskanen, J., Ollila, S. & Risku, A. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki. Edita. (Soveltuvin osin.
- Sintonen, H. & Pekurinen, M. & Linnakko, E. 2009. Terveystaloustiede. Helsinki. WSOY. Soveltuvin osin.
- Vuori, J. 2005. Terveys ja johtaminen: terveyshallintotiede terveydenhuollon työyhteisöissä. Soveltuvin osin.
Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, verkko-opetus sekä mahdollinen opintokäynti. Itsenäinen opiskelu.
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija osaa
- kuvailla työtehtävien tilanteenmukaisen priorisoinnin periaatteet ja soveltaa niitä uudessa kontekstissa.
- kuvailla työyhteisönsä jäsenten motivoinnin sekä palautteen antamisen ja vastaanottamisen periaatteet ja soveltaa niitä uudessa kontekstissa.
- kuvailla kustannustietoisuuden, ympäristön huomioimisen ja kestävän kehityksen periaatteet ja soveltaa niitä uudessa kontekstissa.
- kuvailla sosiaali- ja terveydenhuollon muutosten mukaisen työskentelyn kehittämisen ja muuttamisen periaatteet ja soveltamaan niitä uudessa kontekstissa.
- kuvailla hoitotyön laadun arvioinnin periaatteet ja soveltaa niitä uudessa kontekstissa.
- kuvailla miten sairaanhoitaja osallistuu hoitotyön laadun varmistamiseen työyhteisön jäsenenä ja soveltaa tätä tietoa uudessa kontekstissa.
- kuvailla sairaanhoitajan toiminnan vaikutuksen organisaation laatuun ja soveltaa tätä tietoa uudessa kontekstissa.
- kuvailla potilasturvallisuusraporttien käytön osana organisaation laadunvalvontaa ja soveltaa tätä tietoa uudessa kontekstissa.
Taso 3
Opiskelija osaa
- kuvailla työtehtävien tilanteenmukaisen priorisoinnin periaatteet ja soveltaa niitä tutussa kontekstissa.
- kuvailla työyhteisönsä jäsenten motivoinnin sekä palautteen antamisen ja vastaanottamisen periaatteet ja soveltaa niitä tutussa kontekstissa.
- kuvailla kustannustietoisuuden, ympäristön huomioimisen ja kestävän kehityksen periaatteet ja soveltaa niitä tutussa kontekstissa.
- kuvailla sosiaali- ja terveydenhuollon muutosten mukaisen työskentelyn kehittämisen ja muuttamisen periaatteet ja soveltamaan niitä tutussa kontekstissa.
- kuvailla hoitotyön laadun arvioinnin periaatteet ja soveltaa niitä tutussa kontekstissa.
- kuvailla miten sairaanhoitaja osallistuu hoitotyön laadun varmistamiseen työyhteisön jäsenenä ja soveltaa tätä tietoa tutussa kontekstissa.
- kuvailla sairaanhoitajan toiminnan vaikutuksen organisaation laatuun ja soveltaa tätä tietoa tutussa kontekstissa.
- kuvailla potilasturvallisuusraporttien käytön osana organisaation laadunvalvontaa ja soveltaa tätä tietoa tutussa kontekstissa.
Taso 1
Opiskelija osaa
- nimetä työtehtävien tilanteenmukaisen priorisoinnin periaatteita.
- nimetä työyhteisönsä jäsenten motivoinnin sekä palautteen antamisen ja vastaanottamisen periaatteita.
- nimetä kustannustietoisuuden, ympäristön huomioimisen ja kestävän kehityksen periaatteita.
- nimetä sosiaali- ja terveydenhuollon muutosten mukaisen työskentelyn kehittämisen ja muuttamisen periaatteita.
- nimetä hoitotyön laadun arvioinnin periaatteita.
- nimetä tapoja, miten sairaanhoitaja osallistuu hoitotyön laadun varmistamiseen työyhteisön jäsenenä.
- nimetä tapoja, joilla sairaanhoitajan toiminta vaikuttaa organisaation laatuun.
- nimetä tapoja, joilla potilasturvallisuusraportteja voi käyttää osana organisaation laadunvalvontaa.
Arviointimenetelmät
Osallistuminen luennoille, harjoituksiin, ryhmätöihin ja opintokäyntiin. Tentti tai tehtävä. Numeerinen arviointi.