Väestön terveyden edistäminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP1401 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | SH 2016 |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2016-2017) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Saikkonen, Sanna |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2016-2017
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
18 | S-SH-1VK | 31.10.2016 – 9.6.2017 | Päivi Autio, Ritva Alaniemi | Suomi | 22.8.2016 – 11.11.2016 |
19 | S-TH-1A | 29.8.2016 – 9.6.2017 | Marita Salmu, Päivi Autio, Ritva Alaniemi, Regina Nurmi | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
20 | S-SH-1B | 29.8.2016 – 2.6.2017 | Ritva Alaniemi, Suvi Kallio | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
21 | S-SH-1CK | 29.8.2016 – 16.12.2016 | Anne Puska, Päivi Autio, Ritva Alaniemi | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
22 | S-SH-1DK | 29.8.2016 – 16.12.2016 | Anne Puska, Päivi Autio | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
23 | S-SH-1A | 29.8.2016 – 16.12.2016 | Anne Puska, Päivi Autio | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
25 | S-SH-1CK | 9.1.2017 – 10.3.2018 | Anne Puska, Päivi Autio, Ritva Alaniemi, Sanna Saikkonen | Suomi | 8.1.2017 – 19.9.2017 |
26 | S-SH-1DK | 9.1.2017 – 1.6.2018 | Anne Puska, Päivi Autio, Ritva Alaniemi, Sanna Saikkonen | Suomi | 8.1.2017 – 19.9.2017 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2019-2020.
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee terveyteen vaikuttavat tekijät sekä tunnistaa terveyden ja hyvinvoinnin eri näkökulmat, teoriat ja tulkinnat Opiskelija tuntee ravitsemuksen merkityksen terveyden edistämisessä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 80h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 39h
- mistä itsenäistä opiskelua 41 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Terveys ja terveyden edistäminen käsitteenä, ilmiönä ja voimavarana. Suomalaiset ravitsemussuositukset.
Opiskelumateriaali
Savola, Koskinen-Ollonqvist. Terveyden edistäminen esimerkein. Käsityksiä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja -sarja 3/2005. Terveyden edistämisen keskus ry 2015. Soveltuvin osin.
Suomalaiset ravitsemussuositukset. - ravinto ja liikunta tasapainoon. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2005. Edita Publishing Oy.
www.finelli.fi
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luento, harjoitukset, oppimispäiväkirja, oppimiskeskustelut, verkotettu opetus
Arviointikriteerit
Taso 5
opiskelija osaa
- itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- etsiä, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen sitä hoitotyön kehittämisessä
- toimia itsenäisesti ja asiakaslähtöisesi ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
Taso 3
opiskelija osaa
- itsenäisesti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- perustellusti etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
- itsenäisesti toimia ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
Taso 1
opiskelija osaa
- ohjatusti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
- ohjatusti toimia ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
Arviointimenetelmät
tehtävä, tentti, arviointi ( 0-5)