Asiantuntijuuden syventäminen lasten ja nuorten hoitotyössä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHA5107 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | SH 2016 |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2019-2020) |
Laajuus: | 11 op |
Vastuuopettaja: | Honkaniemi, Teija |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2019-2020
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Lähiop. | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|---|
3 | S-SH-3CK, S-SH-3DK, S-SH-4A, S-SH-4B | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Kirsi Lehtola, Ritva Alaniemi, Teija Honkaniemi | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 | |
S-SH-4, S-SH-3CK, S-SH-3DK | P1 | Teija Honkaniemi, Ritva Alaniemi | Suomi | 121 h | ||
S-SH-4, S-SH-3CK, S-SH-3DK | P1 | Teija Honkaniemi, Ritva Alaniemi, Kirsi Lehtola | Suomi | 121 h | ||
S-SH-4CK, S-SH-4DK | P2 – P4 | Kirsi Lehtola | Suomi | 44 h |
Osaamistavoitteet
Opiskelija laajentaa ja syventää tietämystään lasten ja nuorten hoitotyöstä. Opiskelijalla on valmiudet toimia hoitotyön asiantuntijana moniammatillisissa sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisöissä vaikuttamalla ja edistämällä lasten ja nuorten terveyden- ja sairauksien hoidon hoitamisen kehittämistä. Opiskelija syventää tietojaan ja taitojaan lasten, nuorten ja heidän perheidensä erilaisissa terveyteen ja elämän sairausmuutoksiin liittyvissä tilanteissa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 294h
-ohjattua opiskelia 143h
- itsenäistä opiskelua 151h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
Terveen lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys sekä sitä tukevat yhteistyötahot. Lapsen ja nuoren hoitotyön auttamis-, ohjaus- ja opetusmenetelmät. Erityisosaaminen lapsipotilaiden hoitoprosessissa. Asiantuntijana kasvaminen lasten ja nuorten hoitotyössä, vanhempien tukemisessa ja ohjauksessa sekä moniammatillisessa työryhmässä. Lasten ja nuorten keskeisempien kirurgisten ja sisätautien hoitotyön menetelmät sekä infektiosairauksia sairastavan lapsen ja nuoren hoitotyö. Erityisosaaminen lapsen ja nuoren tehostetussa hoitotyössä. Tunnistaa erilaiset hoitotyönmenetelmät kehitysvammaisen lapsen ja nuoren hoitotyössä. Lasten ja nuorten syventävä hoitotyö 5op. Imetysohjaus 1op. Tehohoitotyö 2 op. Pediatria ja neonatologia 3op.
Opiskelumateriaali
- Koistinen, P. 2004. Lasten ja nuorten hoitotyön käsikirja. Helsinki. Tammi.
- Lähteenoja, K-M. 2008. Syöpäsairastavan lapsen hoito. Helsinki. Sylva
- Siimes, M. & Petäjä, J. 2011. Lastentaudit. Duodecim. (soveltuvin osin)
- Wallgren, E. (toim.) 2014. Nuorten sydänsairaudet.Gummerus kirjapaino Oy. (soveltuvin osin) . Sydänlapset ja-aikuiset.
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, harjoitukset. Itsenäinen opiskelu.
Arviointikriteerit
Taso 5.
Opiskelija osaa
-arvioida lapsen tai nuoren hoidon ja tuen tarpeen
-suunnitella ja toteuttaa potilaan kokonaishoitoa
-soveltaa monipuolisesti hoitotyön menetelmiä potilaan hoitotilanteessa
-neuvoa, ohjata ja tukea potilasta ja hänen läheisiään vastuullisesti erilaisissa tilanteissa
Taso 3.
Opiskelija osaa:
-tunnistaa lapsen tai nuoren hoidon ja tuen tarpeen
-suunnitella ja toteuttaa potilaan kokonaishoitoa
-käyttää hoitotyön keskeisiä menetelmiä potilaan hoitotilanteessa
-neuvoa, ohjata ja tukea potilasta ja hänen läheisiään vastuullisesti
Taso 1.
Opiskelija osaa:
-kuvata lapsen tai nuoren hoidon ja tuen tarpeen
-suunnitella ja toteuttaa potilaan kokonaishoidon pääperiaatteita
-kuvata hoitotyön keskeisiä menetelmiä potilaan hoitotilanteessa
-tunnistaa tiimin jäsenenä potilaan ja hänen läheisensä neuvonnan ja ohjauksen tarpeen ja osaa tukea heitä
Arviointimenetelmät
Pakollinen läsnäolo luennoilla ja harjoituksissa. lasten lääkelaskut (vaatimus 100% oikein). Tentti ja ryhmätyöt. Numeerinen arviointi.
Harjoittelu
Basic and professional studies