VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > Sairaanhoitajakoulutus (SH) > 2015V > Vuosi 1 > Hoitotyön viestintä (SSHP1105)

Hoitotyön viestintä

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSHP1105
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: SH 2015V
Taso: Sairaanhoitaja (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2016)
Laajuus: 3 op
Vastuuopettaja: Kalliokoski, Eija
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset vuonna 2016

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
17S-SH-1A4.1.2016 – 4.6.2016Maarit JänttiSuomi7.12.2015 – 10.2.2016
18S-SH-1C4.1.2016 – 27.2.2016Paula HuhtanenSuomi7.12.2015 – 10.2.2016
19S-SH-1CK4.1.2016 – 31.3.2016Eija KalliokoskiSuomi7.12.2015 – 10.2.2016
20S-SH-1DK4.1.2016 – 30.4.2016Eija KalliokoskiSuomi7.12.2015 – 10.2.2016
21S-SH-1VK4.1.2016 – 4.6.2016Maarit JänttiSuomi7.12.2015 – 10.2.2016
22S-TH-1A29.8.2016 – 23.12.2016Pia LiedesSuomi22.8.2016 – 19.9.2016
23S-SH-1B29.8.2016 – 16.12.2016Eija KalliokoskiSuomi22.8.2016 – 19.9.2016

Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2018-2019.

Osaamistavoitteet

Opiskelija sisäistää viestintäajattelun ja tavoitteellisen viestinnän merkityksen sekä osaa arvioida ja kehittää omaa viestintäosaamistaan. Hän osaa tuottaa erilaisia opiskelussa ja työelämässä tarvittavia tekstejä.

Opiskelija hallitsee asiatyylisen kirjoittamisen. Opiskelija osaa käyttää lähteitä oman tekstinsä tukena.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 81 tuntia
- työjärjestyksessä 26 h
- virtuaaliopinnot 34 h
- itsenäistä opiskelua 21 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ei edeltäviä opintoja.

Sisältö

Omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja kehittäminen, puheviestintä
Kirjoittamisprosessi, kielenhuolto, opiskelukirjoittaminen
Tekstejä ja tyylejä eri tarkoituksiin: asiatyyli, asiakirjat
Lähdekirjallisuus oman tekstin tukena

Opiskelumateriaali

Niemi, T., Nietosvuori, L. & Virikko, H. 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki. Edita.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmä- ja parityöt, itsenäinen opiskelu ja yksilölliset harjoitustehtävät.

Arviointikriteerit

Taso 5
Opiskelija
- osaa analysoida ja arvioida omaa viestintäosaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan
- osaa laatia hiotun asiatyylisen tekstin sekä viimeisteltyjä tarkoituksenmukaisia työ- ja yhteisöelämän asiakirjoja
- osaa käyttää monipuolisesti ja täsmällisesti lähteitä oman tekstin tukena


Taso 3
Opiskelija
- osaa luonnehtia ja ymmärtää omaa viestintäosaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan
- osaa laatia hyvän asiatyylisen tekstin sekä tarkoituksenmukaisia työ- ja yhteisöelämän asiakirjoja
- osaa käyttää sujuvasti lähteitä oman tekstin tukena

Taso 1
Opiskelija
- osaa hahmottaa viestintäosaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan
- osaa laatia asiatyylisen tekstin sekä tilanteen vaatimia työ- ja yhteisöelämän asiakirjoja
- osaa pääperiaatteet lähteiden käyttämisestä oman tekstin tukena

Arviointimenetelmät

Hyväksytyt suulliset ja kirjalliset harjoitustehtävät sekä tentti. Numeerinen arviointi (0-5).


Takaisin