Hoitotyön viestintä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP1105 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | SH 2015V |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2016) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Kalliokoski, Eija |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2016
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
17 | S-SH-1A | 4.1.2016 – 4.6.2016 | Maarit Jäntti | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
18 | S-SH-1C | 4.1.2016 – 27.2.2016 | Paula Huhtanen | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
19 | S-SH-1CK | 4.1.2016 – 31.3.2016 | Eija Kalliokoski | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
20 | S-SH-1DK | 4.1.2016 – 30.4.2016 | Eija Kalliokoski | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
21 | S-SH-1VK | 4.1.2016 – 4.6.2016 | Maarit Jäntti | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
22 | S-TH-1A | 29.8.2016 – 23.12.2016 | Pia Liedes | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
23 | S-SH-1B | 29.8.2016 – 16.12.2016 | Eija Kalliokoski | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2018-2019.
Osaamistavoitteet
Opiskelija sisäistää viestintäajattelun ja tavoitteellisen viestinnän merkityksen sekä osaa arvioida ja kehittää omaa viestintäosaamistaan. Hän osaa tuottaa erilaisia opiskelussa ja työelämässä tarvittavia tekstejä.
Opiskelija hallitsee asiatyylisen kirjoittamisen. Opiskelija osaa käyttää lähteitä oman tekstinsä tukena.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 81 tuntia
- työjärjestyksessä 26 h
- virtuaaliopinnot 34 h
- itsenäistä opiskelua 21 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja.
Sisältö
Omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja kehittäminen, puheviestintä
Kirjoittamisprosessi, kielenhuolto, opiskelukirjoittaminen
Tekstejä ja tyylejä eri tarkoituksiin: asiatyyli, asiakirjat
Lähdekirjallisuus oman tekstin tukena
Opiskelumateriaali
Niemi, T., Nietosvuori, L. & Virikko, H. 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki. Edita.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmä- ja parityöt, itsenäinen opiskelu ja yksilölliset harjoitustehtävät.
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija
- osaa analysoida ja arvioida omaa viestintäosaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan
- osaa laatia hiotun asiatyylisen tekstin sekä viimeisteltyjä tarkoituksenmukaisia työ- ja yhteisöelämän asiakirjoja
- osaa käyttää monipuolisesti ja täsmällisesti lähteitä oman tekstin tukena
Taso 3
Opiskelija
- osaa luonnehtia ja ymmärtää omaa viestintäosaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan
- osaa laatia hyvän asiatyylisen tekstin sekä tarkoituksenmukaisia työ- ja yhteisöelämän asiakirjoja
- osaa käyttää sujuvasti lähteitä oman tekstin tukena
Taso 1
Opiskelija
- osaa hahmottaa viestintäosaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan
- osaa laatia asiatyylisen tekstin sekä tilanteen vaatimia työ- ja yhteisöelämän asiakirjoja
- osaa pääperiaatteet lähteiden käyttämisestä oman tekstin tukena
Arviointimenetelmät
Hyväksytyt suulliset ja kirjalliset harjoitustehtävät sekä tentti. Numeerinen arviointi (0-5).