Opetus ja ohjaus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP1404 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | SH 2015 |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2015-2016) |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Kallio, Suvi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2015-2016
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-SH-1A | 4.1.2016 – 4.6.2016 | Elina Kajan, Suvi Kallio | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
2 | S-SH-1B | 7.3.2016 – 4.6.2016 | Sanna Saikkonen | Suomi | 7.12.2015 – 11.3.2016 |
3 | S-SH-1C | 4.1.2016 – 4.6.2016 | Hanna-Leena Melender | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
4 | S-TH-1A | 4.1.2016 – 4.6.2016 | Pirjo Peltomäki | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
5 | S-SH-1VK | 4.1.2016 – 4.6.2016 | Maarit Malin, Regina Nurmi | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa käyttää kasvatustieteen peruskäsitteitä ja perehtyy kasvatukseen omien kokemustensa kautta. Opiskelija tunnistaa kasvatustieteellisistä lähtökohdista oppimiseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija osaa ohjata asiakasta sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä, oman terveytensä edistämisessä ja sairautensa hoidossa. Opiskelija huomioi ohjaukseen liittyvät erityistarpeet. Opiskelija tunnistaa opiskelijaohjauksen pääperiaatteet.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 2OP (54h)
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 26 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 28 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja
Sisältö
Kasvatustieteen peruskäsitteiden soveltaminen käytäntöön sekä yksilön ja ryhmän ohjaamisen taidot
Opiskelumateriaali
Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita. Helsinki.
Peltonen, H. Kasvattajana sosiaali- ja terveysalan ammateissa sekä muita kasvatusalan lähteitä. 2004. Tampere: Tammi.
Opettajan osoittama muu materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Lähiopetus, opetustapahtuma (pohjautuu väestön terveyden edistämisen kurssiin), ryhmätehtävä/essee
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija osaa:
- kuvata teoreettisesti perustellen kasvatukseen, oppimiseen sekä arviointiin liittyvät tekijät sekä osaa soveltaa tätä tietoa
- huomioida asiakkaan/ potilaan ohjauksessa ja opetuksessa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet sekä toimia tilannekohtaisesti
- etsiä, käyttää ja arvioida luotettavaa ja ajankohtaista tietoa ohjauksen ja opettamisen tueksi
Taso 3
Opiskelija osaa:
- kuvata teoreettisesti perustellen kasvatukseen, oppimiseen ja arviointiin liittyviä tekijöitä
- huomioida itsenäisesti hoitotyössä asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet sekä toimia ammatillisesti opetus- ja ohjaustilanteissa
- etsiä ja käyttää johdonmukaisesti luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä
Taso 1
Opiskelija osaa:
- kuvata kasvatukseen, oppimiseen ja arviointiin liittyviä tekijöitä
- huomioida potilaiden ja asiakkaiden erilaisia taustoja ja tarpeita ohjaus-/opetustilanteessa
- etsiä ja käyttää luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä
Arviointimenetelmät
Kirjallinen työ ja opetustapahtuma