Hoitotiede hoitotyön kehittämisessä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHA5103 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | SH 2015 |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2018-2019) |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Melender, Hanna-Leena |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2018-2019
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Lähiop. | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | S-SH-4A | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Eila Rasivirta | Suomi | 22 h | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
2 | S-SH-4B | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Hanna-Leena Melender | Suomi | 22 h | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
3 | S-SH-4C | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Päivi Autio | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 | |
4 | S-SH-4CK | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Marita Salmu | Suomi | 22 h | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
5 | S-SH-4DK | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Marjo-Riitta Himanen | Suomi | 22 h | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
6 | S-SH-4VK | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Marjo-Riitta Himanen | Suomi | 20 h | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää hoitotieteellisen tutkimuksen merkityksen hoitotyön laadun kehittämisessä. Opiskelija syventää ymmärrystään näyttöön perustuvasta toiminnasta hoitotyön käytännössä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 54 t, mistä
- luentoja 16 t
- itsenäistä opiskelua 36 t
- tentti 2 t
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Hoitotyön ammattilliset perusopinnot.
Sisältö
Hoitotieteen, tutkimuksen ja kehittämisen suhde. Sairaanhoitajan asiantuntijuuden arviointi. Hoitotieteelliseen näyttöön perustuva hoitotyön käytäntö, johtaminen ja koulutus. Näyttöön perustuva asiakkaan/potilaan, opiskelijan ja kollegan ohjaus ja opetus. Hoitotieteen tulevaisuus.
Opiskelumateriaali
Eriksson, K, Isola, A, Kyngäs, H, Leino-Kilpi, H, Lindström, UÅ, Paavilainen, E, Pietilä, A-M, Salanterä, S, Vehviläinen-Julkunen-K, Åstedt-Kurki, P. 2012. Hoitotiede. Helsinki. Sanoma Pro Oy. (soveltuvin osin)
Artikkelit ja muu ilmoitettava materiaali (ilmoitetaan opintojakson alussa)
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot. Itsenäinen opiskelu.
Arviointikriteerit
Taso 1: opiskelija osaa
- nimetä hoitotieteeseen perustuvan hoitotyön käytännön, johtamisen ja koulutuksen elementtejä
Taso 3: opiskelija osaa
- kuvata keskeiset hoitotieteeseen perustuvan hoitotyön käytännön, johtamisen ja koulutuksen elementtejä
Taso 5:opiskelija osaa
- kuvata keskeiset hoitotieteeseen perustuvan hoitotyön käytännön, johtamisen ja koulutuksen elementtejä ja osaa soveltaa niitä uudessa kontekstissa
Arviointimenetelmät
Tentti 50 %. Kirjallinen tehtävä 50 %.