Ikääntyneiden toimintakyvyn tukeminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SAVA0104 |
OPS: | SA 2018V / 2019 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2021 / 2021-2022) |
Lukukausi: | Kevät / Syksy |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Palosaari, Sinikka |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2021-2022
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3002 | SA2019-3A, SA2019-3B | 1.8.2021 – 31.12.2021 | Hilkka Korpi, Suvi Kallio | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ikääntymiseen liittyvät muutokset ja niiden vaikutukset ikääntyvän toimintakykyyn sekä siihen liittyvät ajankohtaiset tutkimukset
- erilaiset toimintakyvyn mittaamisen ja tukemisen menetelmät sekä osaa soveltaa niitä käytännön asiakastilanteissa
- gerontologisen sosiaalityön periaatteet
- laatia ja toteuttaa toimintaa tukevan tuokion
- tuntee monikulttuurisuuden vaikutuksen vanhuksen elämään
- hyvinvointiteknologian mahdollisuuksia ikääntyneiden toimintakyvyn tukemisessa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 135 t
- mistä luentoja 36 t
- Tehtävät 8 t
- Kuntouttavan viriketoimintatuokion
suunnittelu ja toteuttaminen vanhushuollon yksikössä. 16 t
- Itsenäistä opiskelua 75 t
Sisältö
- Vanhuspolitiikka
- Ikääntymisen aiheuttamat muutokset
- Toimintakyky käsitteenä ja sen mittaaminen
- Toimintakyvyn ylläpitäminen; fyysinen-, psyykkinen-, sosiaalinen- ja kongnitiivinen
- Kuntouttava viriketoiminta
- Gerontologinen sosiaalityö
- Erityiskysymyksiä; esim. vanhuus ja päihteet, kaltoinkohtelu
- Vanhushuollon kehittäminen
- Monikulttuurisuus ikääntyvien palveluiden kehittämisessä
- Teknologia
Opiskelumateriaali
T. Eloranta & Punkanen. T 2008. Vireään vanhuuteen. Helsinki. Tammi. Hygieia-sarja.
2) E. Heikkinen & Marin M. (toim.) 2003. Vanhuuden voimavarat. (soveltuvin osin). Vammala. Tammi.
3) Opettajan jakama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot 36 t
Tehtävät 8 t
Kuntouttavan viriketoimintatuokion
suunnittelu ja toteuttaminen vanhushuollon yksikössä. 16 t
Arviointikriteerit
Taso 5: Opiskelija osaa
- analysoida toimintakyvyn eri tasoja ja arvioida kriittisesti niihin tarvittavat toimintakyvyn tukemisen menetelmiä.
- hakea aihepiirin ajankohtaista tietoa itsenäisesti sekä soveltaa sitä käytäntöön laaja-alaisesti.
- arvioida ja kehittää toimintakyvyn menetelmiä ottaen huomioon ikääntyneiden erityispiirteet.
- toimia vastuullisesti ja itsenäisesti ryhmän jäsenenä toiminnallisen tuokion suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Taso 3: Opiskelija osaa
- arvioida toimintakyvyn muutokset ja kykenee käyttämään toimintakyvyn mittaamisen menetelmiä sekä tunnistaa niitä toimintakyvyn ylläpitämisessä.
- hakea ajankohtaista tietoa ja soveltaa malleja asiaiaslähtöisesti
- koordinoida ja edistää ryhmän toimintaa toiminnallisen tuokion suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Taso 1: Opiskelija osaa
- tietää ikääntymiseen liittyviä toimintakyvyn muutoksia.
- käyttää toimintakyvyn mittaamisen menetelmiä.
- osaa toimia ryhmän jäsenenä toiminnallisen tuokion tavoitteiden saavuttamiseksi
Arviointimenetelmät
Vaihtoehtoineni:
Tentti/kotitentti; arviointi (Hyl. - K5)
Kirjareferaatti/elokuva -referaatti (hyväksytty-hylätty)
Pakollinen:
Raportti kuntouttavan viriketoiminnan tuokiosta (ryhmätyö); arviointi (hyväksytty- hylätty)