Asiakastyö ja asiantuntijaviestintä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SAPA0507 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | SA 2016V / 2017 / 2018 / 2018V / 2019 / 2020 / 2020V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2018 / 2018-2019 / 2019-2020 / 2020 / 2020-2021 / 2021-2022 / 2022) |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Bragge, Aira |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-SA-2VK | 8.1.2018 – 1.6.2018 | Sanna Keskikuru, Eija Kalliokoski | Suomi | 11.12.2017 – 15.1.2018 |
2 | S-SA-2A | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Eija Kalliokoski, Sinikka Palosaari | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
3 | S-SA-2B | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Eija Kalliokoski, Sinikka Palosaari | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
4 | S-SA-2A | 28.10.2019 – 31.5.2020 | Marianne Waltermann, Ville Nisonen | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
5 | S-SA-2B | 2.9.2019 – 31.5.2020 | Marianne Waltermann, Ville Nisonen | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
6 | S-SA-1VK, S-SA-2VK | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Marianne Waltermann, Ville Nisonen | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
3001 | SA2019-2A, SA2019-2B | 24.8.2020 – 20.12.2020 | Aira Bragge, Henrik Niemelä | Suomi | 17.8.2020 – 11.9.2020 |
3004 | SA2020V-12K | 1.1.2022 – 31.7.2022 | Aira Bragge, Maarit Jäntti | Suomi | 1.12.2021 – 10.1.2022 |
3005 | SA2020-2A | 1.8.2021 – 31.12.2021 | Aira Bragge, Henrik Niemelä | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
3006 | SA2020-2B | 1.8.2021 – 31.12.2021 | Aira Bragge, Henrik Niemelä | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
3007 | SA2020-2C | 1.8.2021 – 31.12.2021 | Aira Bragge, Henrik Niemelä | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2021-2022
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee sosiaalialan asiakasprosessin ja siinä käytettävät työvälineet sekä osaa hyödyntää niitä käytännön asiakastilanteissa.
- ilmaista itseään työelämän esiintymistilanteissa.
- laatia vaikuttavan viestinnän asiakirjoja ja toimia kokouksissa ja neuvotteluissa.
- ymmärtää viestinnän merkityksen sekä yhteisön että oman työnsä kannalta ja haluaa jatkuvasti parantaa omia taitojaan.
Opiskelijan työmäärä
Kokonaistyömäärä 156 tuntia, josta luentoja ja harjoituksia 66 tuntia.
Sisältö
• Asiantuntijaviestintä:
sosiaalialan viestinnän erityispiirteet, suullinen ja kirjallinen vaikuttaminen, puheviestintä, yhteisö- ja ryhmäviestintä, kokoukset ja neuvottelut, asiakastyön kirjaaminen,
vuorovaikutustilanteissa ja reflektiokyvyn kehittäminen
Asiakastyö:
• asiakasprosessi ja sen dokumentointi
• yksilöön kohdistuva asiakastyö
• alkukartoitus ja asiakassuunnitelma
• asiakashaastattelun tekeminen
• verkostonäkökulma asiakastyön prosessissa
• asiakastyön vaikuttavuus
• oman rohkeuden lisääminen
Opiskelumateriaali
Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. Juva. WSOY.
Särkelä, A. 2001 Välittäminen ammattina. Tampere. Vastapaino
Roivas, M. Karjalainen A. L. 2013 Sosiaali- ja terveysalan viestintä.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, suulliset ja kirjalliset harjoitukset, kenttähaastattelut.
Arviointikriteerit
Taso 1: Opiskelija osaa
- käyttää yleisimpiä työvälineitä sosiaalialan asiakastyössä.
- hahmottaa viestintäosaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan.
- selviytyy työelämän edellyttämissä viestintätilanteissa.
Taso 3: Opiskelija
- hallitsee asiakastyön prosessissa käytettävät työvälineet
- osaa valita asiakastilanteeseen soveltuvat työtavat ja työvälineet sekä perustella ratkaisunsa.
- kuvata oman viestintäosaamisensa ja vuorovaikutustaitojensa tason.
- ilmaista itseään sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti työelämän edellyttämissä tilanteissa.
Taso 5: Opiskelija osaa
- soveltaa ja kehittää asiakastyön työvälineitä asiakaslähtöisesti ja luovasti.
- analysoida ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohtia ja luonnetta.
- ilmaista itseään selkeästi ja kiinnostavasti työelämän edellyttämissä tilanteissa ja osoittaa valmiutta kehittää taitojaan edelleen.
Arviointimenetelmät
Asiantuntijaviestintä: Hyväksytyt puheviestintäharjoitukset, numeerisesti (0-5) arvioitava kirjallinen tehtävä.
Asiakastyö: Kirjallinen raportti