Asiakastyö ryhmissä ja yhteisöissä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SAPA0506 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | SA 2017 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2018-2019) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Niemistö, Riku |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2018-2019
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Lähiop. | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|---|
4 | S-SA-2A | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Sanna Keskikuru, Karina Björninen | Suomi | 44 h | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
5 | S-SA-2B | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Sanna Keskikuru, Karina Björninen | Suomi | 44 h | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää ryhmämuotoista työtä sosiaalialan asiakastyössä asiakaslähtöisesti.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on yhteensä 104 tuntia, josta luentoja ja harjoituksia 44 tuntia.
Sisältö
- moniammatillisuus
- konkreettinen yhteistyö terveysalan opiskelijoiden kanssa
• yhteisötyö
• sosiokulttuurinen työ ( sosiaalityön, taiteen ja toimintatutkimuksen yhdistäminen)
• sosiaalinen sirkus
• yhteisödraama ja muut toiminnalliset menetelmät
• ryhmän ohjaajan osaaminen
• ratkaisu- ja voimavarakeskeinen ohjaaminen
• ryhmä sosiaalityön menetelmänä
• vertaisryhmän merkitys asiakastyössä
• asiakasryhmän ohjaaminen käytännössä yhteistyössä työelämän kanssa
Aluevaikuttavuus
Työmentelmien soveltaminen alueen työyhteisöissä
Opiskelumateriaali
Niemistö, R. 2002. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.
Roivanen, I. & Nylund, M. & Korkiamäki, R. & Raitakari, S. (Toim.) Yhteisöt ja sosiaalityö. PS-Kustannus. 2008
Seikkula, J.& Arnkil, T. 2009. Dialoginen verkostotyö.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset ja ryhmätyöt
Arviointikriteerit
Taso 1: Opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä annettujen tavoitteiden saavuttamiseksi
Taso 3: Opiskelija osaa
- koordinoida ja edistää ryhmän tavoitteellista toimintaa
Taso 5: Opiskelija osaa
- toimia vastuullisesti ja itsenäisesti ryhmässä sekä johtaa ja kehittää ryhmän toimintaa tavoitteellisesti.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen harjoitustunneille, kirjallinen raportti