Ennaltaehkäisevä lapsiperhetyö- ja lastensuojelu
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SAPA0402 |
OPS: | SA 2020V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2022) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Niemistö, Riku |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2022-2023
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3004 | SA2020-2A | 1.1.2022 – 31.7.2022 | Heli Huhta | Suomi | 1.12.2021 – 10.1.2022 |
3005 | SA2020-2B | 1.1.2022 – 31.7.2022 | Heli Huhta | Suomi | 1.12.2021 – 10.1.2022 |
3006 | SA2020-2C | 1.1.2022 – 31.7.2022 | Heli Huhta | Suomi | 1.12.2021 – 10.1.2022 |
3007 | SA2020V-23K | 22.8.2022 – 31.12.2022 | Heli Huhta | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija
− perehtyy lastensuojelun peruskäsitteisiin sekä toimintaa ohjaaviin toimintaohjeisiin sekä lainsäädäntöön.
− tuntee lastensuojelun ja ennaltaehkäisevän lapsiperhetyön palvelurakenteita.
− sisäistää perhetyön prosessin vaiheet ja saa valmiuksia työskennellä erilaisten perheiden kanssa huomioiden toiminnassaan perheiden erityistarpeet.
− tuntee asiakastyön menetelmiä ja osaa tarkastella perheiden tilanteita ennaltaehkäisevän työn näkökulmasta.
Sisältö
Perhetyö, perhetyön prosessi
Ennaltaehkäisevä työ peruspalveluissa
Lasten suojelu ja lastensuojelu
Huolen puheeksi ottaminen, huolen vyöhykkeet
Lastensuojelulaki
Lastensuojeluilmoitus
Avohuollon tukitoimet
Opiskelumateriaali
1. Saastamoinen, K. Lapsen suojelu. Viranomaisten ja muiden toimijoiden välisenä yhteistyönä. Käsikirja arjen toimintaan. 2016. Edita.
2. Rönkkö, L.& Rytkönen, T. Monisäikeinen perhetyö. 2010
3. Lastensuojelun käsikirja. (THL)
4. Muu opettajan määräämä materiaalia
Arviointikriteerit
Taso 1: Opiskelija
- on perehtynyt alan teoriaan ja osaa hyödyntää osaamistaan perheiden kanssa tehtävässä työssä.
- osaa havainnoida perheiden tuen tarpeita.
- osaa nimetä asiakastyön menetelmiä perhetyössä.
- ymmärtää perheiden erilaisia tilanteita ja osaa tukea perheen hyvinvointia.
Taso 3: Opiskelija osaa
- soveltaa alan teoriaa perheiden kanssa tehtävässä työssä.
- tunnistaa erityisen tuen tarpeita sekä soveltaa joitakin asiakastyön menetelmiä perhetyössä.
- tarkastella perheiden hyvinvointia ja tukea perheitä erilaisissa tilanteissa.
Taso 5: Opiskelija osaa
- soveltaa asiantuntevasti alan teoriaa perheiden kanssa tehtävässä työssä.
- tunnistaa ja arvioida erityisen tuen tarpeita sekä valita ja soveltaa erilaisia asiakastyön menetelmiä ja toteuttaa niitä perhetyössä.
- tarkastella perheiden hyvinvointia kokonaisvaltaisesti ja tukea perheitä erilaisissa tilanteissa.