Päihde-, mielenterveys- ja väkivaltatyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SAPA0401 |
OPS: | SA 2020 / 2020V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2021-2022 / 2022) |
Lukukausi: | Syksy / Kevät |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Weber, Susanna |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2021-2022
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3004 | SA2020V-12K | 1.1.2022 – 31.7.2022 | Ahti Nyman, Maiju Björkqvist | Suomi | 1.12.2021 – 10.1.2022 |
3005 | SA2020-2A | 1.8.2021 – 31.12.2021 | Ahti Nyman, Maiju Björkqvist | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
3006 | SA2020-2B | 1.8.2021 – 31.12.2021 | Ahti Nyman, Maiju Björkqvist | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
3007 | SA2020-2C | 1.8.2021 – 31.12.2021 | Ahti Nyman, Maiju Björkqvist | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- jäsentää hyvinvointipolitiikan osa-alueista päihde- ja mielenterveyspolitiikan sekä väkivaltaproblematiikan kytkennän.
- tuntee päihde-, mielenterveys- ja väkivaltaongelmien ulottuvuudet ja vaikutukset yksilöön ja lähiomaisiin ja tuntee yleisimmät toimintamallit ja palvelujärjestelmien rakenteet.
- voimavaralähtöisen työskentelytavan
Sisältö
Riippuvuuden ja läheisriippuvuuden ulottuvuudet ja vaikutukset, riskitekijät.
* Mielenterveys – mielenterveysongelmien ulottuvuudet ja vaikutukset, riskitekijät.
* Päihde- ja mielenterveyspolitiikka.
* Lähisuhdeväkivallan ilmenemismuodot, vaikutukset ja ongelman tunnistaminen.
* Kaikkien alojen lainsäädäntö (tärkeimmät kohdat) ja palvelujärjestelmät.
* Työmenetelmiä/tapoja; mini-interventio, motivoiva haastattelu/keskustelu, ambitioportaat,
kriisityö, uhrin, silminnäkijän ja väkivallan tekijän kohtaaminen ja heidän kanssaan työskentely, puheeksi ottaminen.
Arviointikriteerit
Taso 5: Opiskelija osaa
- soveltaa alan tietoperustaa asiantuntevasti, ymmärtää opintojakson aihealueisiin kuuluvan hyvinvointipolitiikan, niihin kuuluvat palvelujärjestelmät ja osa-alueiden keskinäiset kytkennät.
- asiakaslähtöisesti ohjata palvelujen piiriin, soveltaa työmenetelmiä ja edistää tavoitteellista toimintaa perustellen annetussa tehtävässä ratkaisunsa.
Taso 3: Opiskelija osaa
- hakea tietoa eri lähteistä ja soveltaa sitä annetun tehtävän ratkaisemiseksi.
- Toimii luontevasti vuorovaikutustilanteessa ja ryhmän jäsenenä, kykenee ohjaamaan palvelun piiriin ja perustelemaan ratkaisunsa.
- Ymmärtää ongelma-alueiden vaikutukset yksilöön ja läheisiin ja osaa toimia vastuullisesti ja harkitusti ottaen ammattietiikka ja vastuuperiaatteet huomioon.
Taso 1: Opiskelija
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan, tietää tärkeimmät päihde-, mielenterveys- ja väkivaltatyön palveluperiaatteet ja työmenetelmät, uskaltaa ottaa vuorovaikutustilanteessa huolensa puheeksi.