Moninaisuuden ja erilaisuuden kohtaaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SAPA0302 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | SA 2017 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2017-2018) |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Niemistö, Riku |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2017-2018
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-SA-1VK | 24.8.2017 – 22.12.2017 | Heidi Blom | Suomi | 21.8.2017 – 18.9.2017 |
2 | S-SA-1A | 8.1.2018 – 1.6.2018 | Heidi Blom | Suomi | 11.12.2017 – 15.1.2018 |
3 | S-SA-1B | 8.1.2018 – 1.6.2018 | Heidi Blom | Suomi | 11.12.2017 – 15.1.2018 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija
* ymmärtää moniarvoisen yhteiskunnan merkityksen.
* tunnistaa erityistä tukea tarvitsevien sekä monikulttuuristen asiakkaiden tuen tarpeita
* osaa tukea yksilöllisesti asiakkaiden voimavaroja erilaisia työmenetelmiä hyödyntäen
Sisältö
* moniarvoinen yhteiskunta
* erityispedagogiikka 3op
* erityistä tukea vaativat toimintakyvyn häiriöt, perustietoa eri vammaryhmistä kasvatustieteen näkökulmasta
* kulttuurin merkitys ihmisen arvoissa, toiminnassa ja viestinnässä
* erilaisiin kulttuureihin tutustuminen, monikulttuurisuus, 3op
* monikulttuurisuuden ymmärtäminen ja teorian ja käsitteiden hyödyntäminen yhteistyötahon kanssa: G. Hofsteden 4 kulttuurin ulottuvuutta (yhteisöllisyys-yksilöllisyys, pieni-suuri valtaetäisyys, feminiinisyys-maskuliinisuus ja epävarmuuden välttäminen), sopeutumisvaiheet uuteen kulttuuriin, akkulturaatiomalli, kulttuurishokki, kulttuurisensitiivisyys
* viestintää tukevat menetelmät/työvälineet: selkokieli, nonverbaalinen viestintä, kuvallinen viestintä
*moninaisuus yhteiskunnassa ja yhteisöissä
*osallisuuden vahvistaminen ja tukeminen
Arviointikriteerit
Taso 1: Opiskelija osaa käyttää yksittäistä työmenetelmää asiakkaan yksilöllisessä tukemisessa
Taso1: Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
Taso 3: Opiskelija osaa valita asiakkaan tarpeita parhaiten tukevia työmenetelmiä ja käyttää niitä asiakkaiden yksilöllisessä tukemisessa.
Taso 3: Opiskelija osaa soveltaa alan tietoperustaa johdonmukaisesti
Taso 5: Opiskelija osaa soveltaa erilaisia työmenetelmiä eri asiakasryhmissä asiakaslähtöisesti
Taso 5: Opiskelija osaa soveltaa alan tietoperustaa asiantuntevasti