Hyvinvointipalvelut elämän eri vaiheissa
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SAPA0202 |
OPS: | SA 2019 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2019-2020) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Blom, Heidi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2019-2020
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Lähiop. | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|---|
7 | S-SA-1A | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Heli Huhta | Suomi | 55 h | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
8 | S-SA-1B | 2.9.2019 – 23.2.2020 | Heidi Blom | Suomi | 55 h | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
*tunnistaa sosiaalialan palvelujärjestelmän
*perehtyä asiakkaan tarvitsemiin hyvinvointipalveluihin elämänkaaren eri vaiheissa
*yhdistää asiakkaan tarvitsemia palveluita ja etuuksia verkostoa hyödyntäen elämänkaaren eri vaiheissa
*arvioida palveluiden toimivuutta asiakasnäkökulmasta
*tutustuu hyvinvointipalveluiden tulevaisuuden suuntaviivoihin
*tiedostaa hyvinvointipalveluiden merkityksen kansalaisten hyvinvoinnille
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan kokonaistyömäärä on 130 tuntia, josta lukujärjestykseen merkittyä opetusta on 55 tuntia.
Sisältö
Hyvinvointipalveluiden kenttä elämänkaaren eri vaiheissa
Toimeentuloturvaetuudet
Moniammatillinen työn käytänteet
Opiskelumateriaali
Forss, Päivi ja Vatula-Pimiä Marja-Leena. Sosiaalinen turva ja hyvinvointi. 2014. Edita. Helsinki.
Helminen, Jari (toim). Sosiaaliohjaus -lähtökohtia ja käytäntöjä. 2016. Edita. Helsinki.
Ahola, Pasi, Arajärvi, Pentti ja Kananoja, Aulikki (toim). Yhteiset vai ostetut? Sosiaalipalvelut hyvinvoinnin ja osallisuuden tuottajina. Kalevi Sorsa säätiön julkaisuja 5/2010. Linkki: http://sorsafoundation.fi/wp-content/uploads/sites/807/2012/07/Yhteiset-vai-ostetut.pdf
Kananoja, Aulikki, Lähteinen, Martti, Marjamäki Pirjo ja Aho Kristiina. Sosiaalityön käsikirja. 2017. Tietosanoma.
Muu opettajan ilmoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kontaktiluennot ja –opetus
Opintokäynti
Yksilö-ja ryhmätyöt
Keskustelut
Itsenäinen opiskelu
Loppuseminaari
Arviointikriteerit
Taso 1: Opiskelija osaa
* ratkaista annetun yksittäisen asiakastehtävän ohjatusti tunnistamalla erilaisia palvelujärjestelmän osia.
* yhdistää osia yksittäisessä asiakastilanteessa asiakkaan hyvinvointia parantavasti.
Taso 3: Opiskelija osaa
* ratkaista annetun moniammatillista verkostoa vaativan asiakastehtävän itsenäisesti siten, että asiakkaan hyvinvointi parantuu.
* hakea tietoa alan eri tietolähteistä asiakkaan hyvinvointia parantavasti.
Taso 5: Opiskelija osaa
* ratkaista moniammatillista verkostoa vaativan asiakastehtävän asiakkaan hyvinvointia parantavasti, mutta myös yhteiskunnallisesti järkevästi.
* valita tilanteeseen sopivat tietolähteet ja osaa hakea niistä oleellisimmat tiedot asiakkaan hyvinvointia parantavasti.