Korjaava lastensuojelutyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SA00BC83 |
OPS: | SA 2022 / 2022V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2024-2025 / 2025) |
Lukukausi: | Syksy / Kevät |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Niemistö, Riku |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2024-2025
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3002 | SA2022-3A, SA2022-3B | 1.8.2024 – 31.12.2024 | Heli Huhta | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
3003 | SA2022V-23K | 1.1.2025 – 31.5.2025 | Heli Huhta | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
Osaamistavoitteet
-Opiskelija tuntee lastensuojelun kokonaisuuden lastensuojelun avohuollosta, sijaishuoltoon ja jälkihuoltoon
-Opiskelija tuntee sijaishuollon eri muodot ja ymmärtää perhehoidon ensisijaisuuden
-Opiskelija osaa lastensuojelun avohuollon muodot ja tehostetun perhetyön työmenetelmiä
-Opiskelija hallitsee systeemisen lastensuojelun ja terapeuttisen laitoskasvatuksen periaatteita
Opiskelijan työmäärä
135h, josta opettajan toteutussuunnitelman mukaisesti 35-55h lukujärjestyksessä.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Perus- ja ammattiopinnot suoritettu
Sisältö
-Lasten suojelun ja lastensuojelun kokonaisuus
-Systeeminen lastensuojelu ja systeeminen johtaminen lastensuojelussa
-Sosiaalihuollon ja perhetyön porrasteisuus
-Perhetyön menetelmiä
-Tehostettu perhetyö
-Huostaanotto
-Sijaishuollon kokonaisuus: laitoshoito ja perhehoito
-Sijaishuollon ohjaus ja valvonta
-Perhehoidon ensisijaisuus ja työn tuki
-Laitoshoidon laatukriteerit, terapeuttinen laitoshoito
-Osallisuus sijaishuollossa
-Jälkihuolto
-Viranomaisten välinen yhteistyö kun epäillään lapsen pahoinpitelyä tai seksuaalista hyväksikäyttöä
-Opiskelijan antama Spark-palaute opintojaksosta
Aluevaikuttavuus
Opiskelija kehittää osaamistaan toimia alueella sijaitsevissa lastensuojeluyksiköissä.
Opiskelumateriaali
-Lastensuojelun käsikirja. THL verkkosivut.
-Erityis- ja vaativan tason palvelujen työpajaprosessin raportit – Osana Lapsi-ja perhepalveluiden muutosohjelmaa. THL työpaperi 26/2017
-Tarja Heino (toim.) Mikä auttaa? Tutkimusperustaiset ja käytännössä toimivat työmenetelmät teininä sijoitettujen lasten hoidossa. THL 2020.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot
Ryhmätyöt
Opintokäynnit
Itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Taso 5: Opiskelija
- tuntee kattavasti lastensuojelun kokonaisuuden eri vaiheet vireille tulosta jälki-huoltoon ja ymmärtää ja osaa perustellusti kuvata kunkin vaiheen tärkeimmät kohdat.
- tuntee kattavasti avohuollon perhetyön sekä sijaishuollon työmenetelmiä ja osaa valita ja soveltaa niitä käytäntöön.
- on hyvin perehtynyt sijaishuollon kokonaisuuteen ja eri toteuttamistapoihin ja osaa arvioida ja kehittää sijaishuoltoa lapsen näkökulmasta.
- tuntee lastensuojelun erityiskysymyksiä.
Taso 3: Opiskelija
- hahmottaa lastensuojelun kokonaisuuden eri vaiheet vireille tulosta jälkihuoltoon ja osaa kertoa kunkin vaiheen keskeiset piirteet.
- osaa soveltaa perhetyön ja sijaishuollon työmenetelmiä käytäntöön.
- tuntee eri sijaishuollon muodot.
- on tutustunut lastensuojelun erityiskysymyksiin.
Taso 1: Opiskelija
- tuntee osittain lastensuojelun kokonaisuuden eri vaiheet vireille tulosta jälkihuoltoon ja osaa kertoa niiden vaiheista.
- on perusteltua näkemystä siitä, mikä kussakin vaiheessa on keskeistä. Op
- opiskelija on tutustunut perhetyön ja sijaishuollon työmenetelmiin ja osaa hyödyntää niitä ohjatusti.
- osaa luetella sijaishuollon eri muodot.