Asiakas- ja palveluohjaus & asiakasturvallisuus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SA00BC79 |
OPS: | SA 2021 / 2022 / 2022V / 2023 / 2024 / 2024V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2022-2023 / 2023-2024 / 2024 / 2024-2025 / 2025-2026 / 2026) |
Lukukausi: | Syksy / Kevät |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Weber, Susanna |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3001 | SA2021-2A | 22.8.2022 – 31.12.2022 | Heidi Blom | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3002 | SA2021-2B | 22.8.2022 – 31.12.2022 | Heidi Blom | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3003 | SA2022-2A | 1.8.2023 – 31.12.2023 | Heidi Blom | Suomi | 1.8.2023 – 6.9.2023 |
3004 | SA2022-2B | 1.8.2023 – 31.12.2023 | Heidi Blom | Suomi | 1.8.2023 – 6.9.2023 |
3006 | SA2023-2A | 1.8.2024 – 20.12.2024 | Heidi Blom | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
3007 | SA2023-2B | 1.8.2024 – 20.12.2024 | Heidi Blom | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2024-2025
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa työskennellä tavoitteellisesti asiakas- ja palveluohjauksessa.
Opiskelija ymmärtää asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat ja teoreettiset määritelmät sekä tuntee asiakkaan oikeudet ja oikeusturvan.
Opiskelija hallitsee asiakas- ja palveluohjaamisen prosessin.
Opiskelija perehtyy asiakasturvallisuuteen ja ymmärtää sen merkityksen asiakas- ja palveluohjauksessa.
Opiskelija tuntee sosiaalihuollon työkentän ja lainsäädännön.
Opiskelija perehtyy digitaaliseen asiakastyöhön ja tietosuojaan.
Opiskelijan työmäärä
4 x 27 h
Sisältö
Asiakas- ja palveluohjaus
* asiakas- ja palveluohjauksen määritelmä
* asiakkaan kohtaaminen ja vuorovaikutus asiakastilanteissa
* asiakkaan subjektiivinen asiantuntijuus
* asiakasprosessi: alkukartoitus, asiakassuunnitelma ja dokumentointi
* moniammatillisuus ja verkostotyö
* asiakastyön vaikuttavuus
Asiakasturvallisuus
* palveluiden turvallinen järjestäminen, tuottaminen ja toteuttaminen
* laaja-alainen sosiaalihuolto
* asiakasturvallisuus sosiaalihuollon lainsäädännössä
* asiakkaan hyvä kohtelu, asiakkaan oikeudet ja oikeusturva
* tietosuoja
* asiakastyöhön liittyvät sähköiset palvelut ja digitaalisuus
Opiskelumateriaali
Opettajan jakama materiaali.
Arviointikriteerit
Taso 1
Opiskelija tunnistaa asiakas- ja palveluohjauksen prosessin, ymmärtää asiakasturvallisuuden merkityksen ja osaa ottaa ne huomioon toiminnassaan.
Taso 3
Opiskelija ymmärtää asiakasturvallisuuden ja sen merkityksen asiakas- ja palveluohjauksessa. Opiskelija edistää toiminallaan asiakasturvallisuutta työssään.
Taso 5
Opiskelija osaa toimia ja kehittää asiakas- ja palveluohjaustyötä moniammatillisesti. Opiskelija ymmärtää teoriaa ja osaa kehittää omaa osaamistaan sen avulla.
Lisätietoja
Opiskelija antaa opintojaksosta palautetta Spark- järjestelmän kautta.