Asiakastyö ryhmissä ja yhteisöissä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SA00BC78 |
OPS: | SA 2022V / 2023 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2024 / 2024-2025) |
Lukukausi: | Kevät / Syksy |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Huhta, Heli |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2024-2025
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3006 | SA2023-2A | 1.8.2024 – 20.12.2024 | Susanna Weber | Suomi | 1.8.2024 – 6.9.2024 |
3007 | SA2023-2B | 1.8.2024 – 20.12.2024 | Susanna Weber | Suomi | 1.8.2024 – 6.9.2024 |
3008 | SA2022V-23K, SA2024-1A | 31.3.2025 – 31.5.2025 | Heli Huhta | Suomi |
Osaamistavoitteet
- Opiskelija osaa hyödyntää ryhmäohjausta sosiaalialan asiakastyössä asiakaslähtöisesti, ryhmäohjauksen haasteet huomioiden
- Opiskelija osaa tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja osallisuutta tukien ohjata asiakkaita, asiakasryhmiä ja yhteisöjä erilaisia toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen
- Opiskelija osaa havainnoida, tunnistaa ja analysoida erilaisia ryhmäilmiöitä ja vaikuttaa niihin vastuullisesti sekä ryhmän jäsenen että ryhmän ohjaajan näkökulmasta
Opiskelijan työmäärä
4x27h=108h
Sisältö
- ryhmän ohjaajana toimiminen, kehittyminen ohjaajana, palautetaidot ja ryhmänohjaajan etiikka
- ryhmä sosiaalityön menetelmänä
- sosiokulttuurisen työn hyödyntäminen osana asiakastyötä
- erilaiset osallisuutta tukevat toiminnalliset menetelmät nuorten ja aikuisten asiakastyössä
- ratkaisu- ja voimavarakeskeinen ohjaaminen
- vertaistukiryhmän merkitys asiakastyössä
- asiakasryhmän ohjaaminen yhteistyössä työelämän kanssa
Opiskelumateriaali
Niemistö, R. 2002. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.
Roivanen, I. & Nylund, M. & Korkiamäki, R. & Raitakari, S. (Toim.) Yhteisöt ja sosiaalityö. PS-Kustannus. 2008
Seikkula, J.& Arnkil, T. 2009. Dialoginen verkostotyö.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset ja ryhmätyöt
Arviointikriteerit
Taso 1: Opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä annettujen tavoitteiden saavuttamiseksi
Taso 3: Opiskelija osaa
- koordinoida ja edistää ryhmän tavoitteellista toimintaa
Taso 5: Opiskelija osaa
- toimia vastuullisesti ja itsenäisesti ryhmässä sekä johtaa ja kehittää ryhmän toimintaa tavoitteellisesti.
Lisätietoja
Opiskelija antaa opintojaksosta palautetta Spark- järjestelmän kautta