Asiakastyö ryhmissä ja yhteisöissä
| Rakennetyyppi: | Opintojakso |
|---|---|
| Koodi: | SA00BC78 |
| OPS: | SA 2022 / 2022V |
| Taso: | Sosionomi (AMK) |
| Opiskeluvuosi: | 2 (2023-2024 / 2024) |
| Lukukausi: | Syksy / Kevät |
| Laajuus: | 4 op |
| Vastuuopettaja: | Huhta, Heli |
| Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2023-2024
| Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
|---|---|---|---|---|---|
| 3003 | SA2022-2A | 8.1.2024 – 31.5.2024 | Ahti Nyman, Susanna Weber | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
| 3004 | SA2022-2B | 8.1.2024 – 31.5.2024 | Ahti Nyman, Susanna Weber | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
Osaamistavoitteet
- Opiskelija osaa hyödyntää ryhmäohjausta sosiaalialan asiakastyössä asiakaslähtöisesti, ryhmäohjauksen haasteet huomioiden
- Opiskelija osaa tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja osallisuutta tukien ohjata asiakkaita, asiakasryhmiä ja yhteisöjä erilaisia toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen
- Opiskelija osaa havainnoida, tunnistaa ja analysoida erilaisia ryhmäilmiöitä ja vaikuttaa niihin vastuullisesti sekä ryhmän jäsenen että ryhmän ohjaajan näkökulmasta
Opiskelijan työmäärä
4x27h=108h
Sisältö
- ryhmän ohjaajana toimiminen, kehittyminen ohjaajana, palautetaidot ja ryhmänohjaajan etiikka
- ryhmä sosiaalityön menetelmänä
- sosiokulttuurisen työn hyödyntäminen osana asiakastyötä
- erilaiset osallisuutta tukevat toiminnalliset menetelmät nuorten ja aikuisten asiakastyössä
- ratkaisu- ja voimavarakeskeinen ohjaaminen
- vertaistukiryhmän merkitys asiakastyössä
- asiakasryhmän ohjaaminen yhteistyössä työelämän kanssa
Opiskelumateriaali
Niemistö, R. 2002. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.
Roivanen, I. & Nylund, M. & Korkiamäki, R. & Raitakari, S. (Toim.) Yhteisöt ja sosiaalityö. PS-Kustannus. 2008
Seikkula, J.& Arnkil, T. 2009. Dialoginen verkostotyö.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset ja ryhmätyöt
Arviointikriteerit
Taso 1: Opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä annettujen tavoitteiden saavuttamiseksi
Taso 3: Opiskelija osaa
- koordinoida ja edistää ryhmän tavoitteellista toimintaa
Taso 5: Opiskelija osaa
- toimia vastuullisesti ja itsenäisesti ryhmässä sekä johtaa ja kehittää ryhmän toimintaa tavoitteellisesti.
Lisätietoja
Opiskelija antaa opintojaksosta palautetta Spark- järjestelmän kautta
