Ennaltaehkäisevä lapsiperhetyö- ja lastensuojelu
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SA00BC70 |
OPS: | SA 2022V / 2023 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2024 / 2024-2025) |
Lukukausi: | Kevät / Syksy |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Niemistö, Riku |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2024-2025
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3005 | SA2022V-23K | 1.8.2024 – 15.12.2024 | Heli Huhta | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
3006 | SA2023-2A | 1.8.2024 – 20.12.2024 | Tiina Järvelä | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
3007 | SA2023-2B | 1.8.2024 – 20.12.2024 | Tiina Järvelä | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee eri palvelut ja niiden merkityksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
− perehtyy lastensuojelun peruskäsitteisiin sekä toimintaa ohjaaviin toimintaohjeisiin sekä lainsäädäntöön.
− tuntee ennaltaehkäisevän lapsiperhetyön ja lastensuojelun palvelurakenteita.
− sisäistää perhetyön prosessin vaiheet ja saa valmiuksia työskennellä erilaisten perheiden kanssa huomioiden toiminnassaan perheiden erityistarpeet.
− tuntee asiakastyön menetelmiä ja osaa tarkastella perheiden tilanteita ennaltaehkäisevän työn näkökulmasta.
- tuntee lain lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta pääpiirteissään.
Opiskelijan työmäärä
4X27h=108h
Sisältö
Kansallinen lapsistrategia
Perhetyö, perhetyön prosessi
Ennaltaehkäisevä työ peruspalveluissa
Perhekeskus palvelukokonaisuutena
Lasten suojelu ja lastensuojelu
Lapset puheeksi -menetelmä
Huolen puheeksi ottaminen, huolen vyöhykkeet
Lastensuojelulaki
Yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi
Lastensuojeluilmoitus
Avohuollon tukitoimet
Lapsen huolto ja tapaamisoikeus
Opiskelumateriaali
-Saastamoinen, K. Lapsen suojelu. Viranomaisten ja muiden toimijoiden välisenä yhteistyönä. Käsikirja arjen toimintaan. 2016. Edita.
-Rönkkö, L.& Rytkönen, T. Monisäikeinen perhetyö. 2010
-Lastensuojelun käsikirja. (THL)
-Luo luottamusta suojele lasta : Opas yhteistyöstä lapsia ja perheitä työssään kohtaaville. 2016. THL. + verkkomateriaali
-Alatalo M, Miettunen N, Liukko E, Kettunen N & Normia-Ahlsten L. Porrasteisuus lapsiperheiden sosiaalipalveluissa. Näkökulmia sosiaalihuoltolain toimeenpanoon ja palveluiden järjestämiseen. Työpaperi 39/2019. THL.
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, mahdollinen opintokäynti ja vierailijat.
Arviointikriteerit
Taso 1: Opiskelija
- on perehtynyt alan teoriaan ja osaa hyödyntää osaamistaan perheiden kanssa tehtävässä työssä.
- osaa havainnoida perheiden tuen tarpeita.
- osaa nimetä asiakastyön menetelmiä perhetyössä.
- ymmärtää perheiden erilaisia tilanteita ja osaa tukea perheen hyvinvointia.
Taso 3: Opiskelija osaa
- soveltaa alan teoriaa perheiden kanssa tehtävässä työssä.
- tunnistaa erityisen tuen tarpeita sekä soveltaa joitakin asiakastyön menetelmiä perhetyössä.
- tarkastella perheiden hyvinvointia ja tukea perheitä erilaisissa tilanteissa.
Taso 5: Opiskelija osaa
- soveltaa asiantuntevasti alan teoriaa perheiden kanssa tehtävässä työssä.
- tunnistaa ja arvioida erityisen tuen tarpeita sekä valita ja soveltaa erilaisia asiakastyön menetelmiä ja toteuttaa niitä perhetyössä.
- tarkastella perheiden hyvinvointia kokonaisvaltaisesti ja tukea perheitä erilaisissa tilanteissa.
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi hyl0-k5