Erityispedagogiikka
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SA00BC66 |
OPS: | SA 2024 / 2024V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2024-2025 / 2025) |
Lukukausi: | Syksy / Kevät |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Järvelä, Tiina |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2024-2025
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3009 | SA2024-1A | 14.10.2024 – 20.12.2024 | Susanna Weber | Suomi | 1.8.2024 – 6.9.2024 |
3010 | SA2024-1B | 14.10.2024 – 20.12.2024 | Susanna Weber | Suomi | 1.8.2024 – 6.9.2024 |
3011 | SA2024V-1K | 1.4.2025 – 31.5.2025 | Susanna Weber | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää moninaisuuteen liittyviä arvoja ja tiedostaa omat asenteensa
- hahmottaa erityiskasvatuksen toimintaympäristöjä ja tukijärjestelmiä
- tutustuu erityispedagogiikan käsitteisiin, teoreettisiin lähestymistapoihin ja toimintamalleihin
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä: 3 x 27 = 81 tuntia, josta luentoja 33 tuntia.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
- Kasvatustieteen ja varhaiskasvatuksen perusteet
Sisältö
Opiskelija
- vahvistaa omaa teoreettista osaamistaan erityiskasvatuksesta ja -opetuksesta
- vahvistaa omaa osaamistaan kohdata erilaisuutta
- hallitsee keskeiset erityispedagogiikan käsitteet
- tutustuu erityispedagogiikan toimintaympäristöön
Aluevaikuttavuus
Opiskelija tutustuu alueellisiin erityispedagogiikan toimintaympäristöihin.
Kansainvälisyys
Opiskelija tutustuu kansainväliseen erityispedagogiikan tutkimukseen.
Opiskelumateriaali
Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H., Vehmas, S., Erityispedagogiikan perusteet.2015. WSOY oppimateriaalit.
Muu oppimateriaali ilmoitetaan luennoilla.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Opetukseen osallistuminen, luennot, tentti.
Arviointikriteerit
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Taso 1. esittää erityispedagogiikan historialliset ja teoreettiset kehityslinjat.
Taso 2. opiskelija osaa määrittää erityispedagogiikan alan keskeisiä käsitteitä ja tuntee alan lähitieteet.
Taso 3. eritellä erityispedagogiikan alan kansainvälisiä ja kansallisia suuntauksia.
Taso 4. kuvata erityispedagogiikan tutkimustoiminnan painotukset.
Taso 5. hyödyntää erityispedagogiikan alan tiedonlähteitä.
Lisätietoja
Opiskelija antaa palautetta Spark- järjestelmän kautta.