Asiakassegmentit ja niihin vastaavat hyvinvointipalvelut
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SA00BC63 |
OPS: | SA 2021 / 2022 / 2022V / 2023 / 2024 / 2024V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2021-2022 / 2022-2023 / 2023 / 2023-2024 / 2024-2025 / 2025) |
Lukukausi: | Syksy / Kevät |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Niemistö, Riku |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3001 | SA2021-1A | 1.8.2021 – 31.12.2021 | Heli Huhta | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
3002 | SA2021-1B | 1.8.2021 – 31.12.2021 | Heli Huhta | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
3004 | SA2022-1A | 22.8.2022 – 31.12.2022 | Heli Huhta | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3005 | SA2022-1B | 22.8.2022 – 31.12.2022 | Heli Huhta | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3006 | SA2022V-1K | 1.1.2023 – 31.5.2023 | Heli Huhta | Suomi | 1.12.2022 – 22.1.2023 |
3007 | SA2023-1A | 8.1.2024 – 31.5.2024 | Heli Huhta | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3008 | SA2023-1B | 8.1.2024 – 31.5.2024 | Heli Huhta | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3009 | SA2024-1A | 1.1.2025 – 31.5.2025 | Heli Huhta | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
3010 | SA2024-1B | 1.1.2025 – 31.5.2025 | Heli Huhta | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
3011 | SA2024V-1K | 1.8.2025 – 31.12.2025 | Heli Huhta | Suomi |
Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2025-2026
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
-Elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvän sosiaaliturvan, erityisesti sosiaalialan palvelujärjestelmän näkökulmasta
-Yhdistää asiakkaan tarvitsemia palveluita ja etuuksia verkostoa hyödyntäen elämänkaaren eri vaiheissa
-Segmentoinnin, palvelukokonaisuuden ja palveluketjujen käsitteet ja niiden rakentamisen perusteet
-Palveluintegraation periaatteet
-Arvioida palveluiden toimivuutta asiakasnäkökulmasta
-Tutustuu hyvinvointipalveluiden tulevaisuuden suuntaviivoihin
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan kokonaistyömäärä on 80h, joista lukujärjestykseen merkittyä opetusta on 30h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei vaatimusta edeltävistä opinnoista.
Sisältö
-Pysyvät ja muuttuvat segmentit
-Eri asiakassegmenttien tarvitsemat hyvinvointipalvelut
-Palveluintegraatio
-Monialainen työ
-Asiakaslähtöisyys
-Palvelukokemus ja asiakaslähtöisyys
-Osallisuus
Aluevaikuttavuus
Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän alueellisesti ja pystyy auttaman asiakasta paikallisesti.
Kansainvälisyys
Kansainväliset vaikutteet palvelujärjestelmään huomioidaan.
Opiskelumateriaali
Forss, Päivi ja Vatula-Pimiä Marja-Leena. Sosiaalinen turva ja hyvinvointi. 2014. Edita. Helsinki.
Helminen, Jari (toim). Sosiaaliohjaus -lähtökohtia ja käytäntöjä. 2016. Edita. Helsinki.
Ahola, Pasi, Arajärvi, Pentti ja Kananoja, Aulikki (toim). Yhteiset vai ostetut? Sosiaalipalvelut hyvinvoinnin ja osallisuuden tuottajina. Kalevi Sorsa säätiön julkaisuja 5/2010. Linkki: http://sorsafoundation.fi/wp-content/uploads/sites/807/2012/07/Yhteiset-vai-ostetut.pdf
Kananoja, Aulikki, Lähteinen, Martti, Marjamäki Pirjo ja Aho Kristiina. Sosiaalityön käsikirja. 2017. Tietosanoma.
Laaksonen, Hannele, Laitinen, Heleena ja Hiilamo, Heikki (toimi) Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. 2020.Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Mattila, Maija (toim). Eriarvoisuuden tila Suomessa 2020. Kalevi Sorsa -säätiö.Linkki: https://sorsafoundation.fi/wp-content/uploads/2020/08/Eriarvoisuus2020_web2.pdf
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kontaktiluennot ja –opetus
Opintokäynti
Yksilö-ja ryhmätyöt
Keskustelut
Itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Taso 1: Opiskelija osaa
* tarkastella eri asiakasryhmien ja yksilöiden tilannetta huomioiden hyvinvointia tukevat tasot ja tahot, mutta tarkastelusta jää puuttumaan joitakin tasoja ja tahoja.
* valita tilanteeseen sopivat tietolähteet pääpiirteissään ja palvelut osin asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa hakea niistä tietoa asiakkaan hyvinvointia parantavasti, mutta tarkastelu on suppea.
Taso 3: Opiskelija osaa
* tarkastella eri asiakasryhmien ja yksilöiden tilannetta moniammatillisesti huomioiden hyvinvointia tukevat tasot ja tahot, myös yhteiskunnallinen ja/tai globaali taso
* valita tilanteeseen sopivat tietolähteet ja palvelut asiakaslähtöisesti ja osaa hakea niistä tietoa asiakkaan hyvinvointia parantavasti
Taso 5: Opiskelija osaa
* tarkastella eri asiakasryhmien ja yksilöiden tilannetta kattavasti ja monialaisesti huomioiden hyvinvointia tukevat tasot ja tahot, myös yhteiskunnallinen- ja globaali taso
* valita tilanteeseen sopivat tietolähteet ja palvelut perustellusti ja asiakaslähtöisesti ja osaa hakea niistä oleellisimmat tiedot asiakkaan hyvinvointia parantavasti