Ammatillinen kasvu III: alan kehittäjäksi
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SA00BC54 |
OPS: | SA 2021 / 2022 / 2022V / 2023 / 2024 / 2024V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2023-2024 / 2024-2025 / 2025 / 2025-2026 / 2026-2027 / 2027) |
Laajuus: | 1 op |
Vastuuopettaja: | Blom, Heidi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3001 | SA2021-3A | 8.1.2024 – 31.5.2024 | Susanna Weber | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3002 | SA2021-3B | 8.1.2024 – 31.5.2024 | Heli Huhta | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3003 | SA2022-3A | 13.8.2024 – 31.5.2025 | Heidi Blom | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
3004 | SA2022-3B | 1.1.2025 – 31.5.2025 | Susanna Weber | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
3005 | SA2022V-23K | 5.9.2024 – 31.5.2025 | Aira Bragge | Suomi |
Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2024-2025
Osaamistavoitteet
Opiskelija
osaa analysoida omaa moniammatillista osaamistaan.
osaa syventää monikulttuurisuus- ja kansainvälisyysosaamistaan sekä käydä arvokeskustelua yhteiskunnan monimuotoisuudesta.
osaa vahvistaa omaa ammatillista kasvuaan ja kehittää itsensä johtamista sekä omaa johtamisosaamistaan.
ymmärtää oman asemansa osana suurempaa organisaatiota.
Portfoliotyöskentelyn painopisteenä esimies- ja johtamisnäkökulma sekä alaistaidot.
Opiskelijan työmäärä
1 op x 27h = 27h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ammatillinen kasvu I ja II
Sisältö
Sisältö:
Kompetenssit: Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen sekä Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen
Painopiste: Esimies- ja johtamisnäkökulma, alaistaidot
Ammatillinen kehittyminen
Ongelmanratkaisu- ja tunnetaidot
Moniammatillisuuden johtaminen, sosiaalialan johtaminen
Asiantuntijatapaaminen, esim Talentian asiantuntijat, SOLA ry, sote-johtaja
VAMK strategia 2030: Sympaattisuus
Aluevaikuttavuus
Alueen toimijoiden huomioon ottaminen suhteessa omaan ammatilliseen kasvuun.
Kansainvälisyys
Oman ammatillisen kasvun liittäminen monikulttuuriseen ja kansainväliseen toimintaympäristöön.
Opiskelumateriaali
Helminen, Jari (2016). Sosiaaliohjaus -lähtökohtia ja käytäöntöjä. Edita. Helsinki.
Raatikainen, Eija, Rahikka Anne, Saarnio Tuula & Vepsä Päivi (2019). Ammattina sosionomi. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
Arvo, arki ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet, Talentia 2017, linkki: https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf
Kaarina Ranne, Anne Sankari, Tuula Rouhiainen-Valo & Tuula Ruusunen (toim.) 2005: Sosiaalipedagoginen ammatillisuus. Madsenin kukasta toiminnan tulppaaniksi. Linkki:https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16533/Sosiaalipedagoginen_ammatillisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Osaamisen ennakointifoorumi - Osaamiskorttipakka.Opetushallitus. Linkki: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaamiskortit_verkkoversio_1.pdf
Nikander, Jussi, Juntunen Eeva, Holmberg Annastiina & Tuominen-Rhuesen Minna 2017. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalialan työn osaamistarpeet. Opetushallitus 2017:13.
Opettajan muu ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Lähiopetus / Etäopetus
Luennot
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Työelämäedustajan asiantuntijaluento
Arviointikriteerit
Hyväksytty / Hylätty
Opiskelija osaa
toimia vastuullisesti moniammatillisessa verkostossa.
koordinoida ja edistää työyhteisöjen toimintaa.
Opiskelijan oman henkilökohtaisen portfolion edistyminen.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen, harjoitusten ja annettujen tehtävien suorittaminen.
Lisätietoja
Opintojaksopalaute annetaan SPARK-ohjelman kautta.