Hyvinvointiteknologia ja digitaaliset palvelut
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SH00BU09 |
OPS: | SA 2025 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2027-2028) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Ylikahri, Anu |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija..
- Ymmärtää hyvinvointiteknologian ja digitaalisten palveluiden roolin sosiaali- ja terveydenhuollossa.
- Tunnistaa keskeiset hyvinvointiteknologian käsitteet, sovellukset ja kehityssuunnat.
- Ymmärtää saavutettavuuden ja digitaalisen yhdenvertaisuuden merkityksen asiakaslähtöisessä hoidossa/palvelussa ja osaa arvioida hyvinvointiteknologian ja digitaalisten palveluiden vaikutuksia asiakkaan turvallisuuteen ja hyvinvointiin.
- Ymmärtää sosiaali- ja terveysalan työssä keskeisten hyvinvointiteknologisten ratkaisujen ja järjestelmien mahdollisuudet ja osaa arvioida teknologian käytettävyyttä, hyötyjä ja rajoitteita asiakasturvallisuuden ja palveluiden vaikuttavuuden näkökulmasta.
- Osaa ohjata asiakkaita ja heidän läheisiään digitaalisten palveluiden ja hyvinvointiteknologian käytössä.
- Ymmärtää hyvinvointiteknologian ja digitaalisten palveluiden käyttöön liittyvät eettiset ja lainsäädännölliset näkökulmat, turvallisen tiedonhallinnan merkityksen sekä vastuullisuuden teknologia-avusteisessa asiakastyössä.
- Tuntee digitalisaation ajankohtaisia kehityssuuntia ja arvioi niiden vaikutuksia sosiaali- ja terveydenhuollon työhön
- Ymmärtää moniammatillisen kehittämistyön merkityksen hyvinvointiteknologian innovaatioissa.
- Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa hyvinvointiteknologian käytöstä sosiaali- ja terveydenhuollossa.
- Osaa arvioida omaa osaamistaan ja asennoitumistaan hyvinvointiteknologiaan sekä digitaalisiin palveluihin.
Opiskelijan työmäärä
5x 27h = 135h opiskelijantyötä, josta opetusta 40h ja itsenäistä opiskelua 95h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei vaadi edeltäviä opintoja
Sisältö
Hyvinvointiteknologian ja digitaalisten palveluiden perusteet
Hyvinvointiteknologian ja digitaalisten palveluiden hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollossa
Asiakaslähtöinen teknologian käyttö (turvallisuus, vastuullisuus)
Hyvinvointiteknologian ja digitaalisten palveluiden eettiset ja juridiset näkökulmat : eettiset periaatteet, tietosuoja (GDPR), tietoturva ja asiakkaan itsemääräämisoikeus.
Tulevaisuuden kehitys ja oma ammatillinen kasvu
Vierailut:
-Technobotnia: Robotiikka, 3D-tulostaminen, sensoriteknologia robotiikassa
-VME-laboratorio: virtuaalitodellisuus, käytettävyystutkimus tai muu vastaava oppimisympäristö
-VAMKin kotiluokka tai muu vastaava
Opiskelumateriaali
Opettajan ilmoittama materiaali löytyy Moodlen oppimisympäristöstä.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, yksilö- tai ryhmätehtävät, vierailut/vierailijat, itsenäinen opiskelu, itse- ja vertaisarviointi.
Arviointikriteerit
1-5. Opintojaksolla arviointimatriisi, jonka pohjalta arvioidaan opintojakso.
Arviointimenetelmät
Ryhmätyö/seminaari, sisältäen itse- ja vertaisarvioinnin. Vierailut 100% läsnäolo.