Luovat ja toiminnalliset menetelmät varhaiskasvatuksessa
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SA00BU86 |
OPS: | SA 2025 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2027-2028) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Järvelä, Tiina |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää kuvataiteen, musiikin, draaman, lastenkirjallisuuden, mediakasvatuksen sekä liikunnan merkityksen lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle, kehitykselle ja hyvinvoinnille.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ja hyvinvointia tukevaa kasvatusta monipuolisissa oppimisympäristöissä huomioiden eri vuodenajat.
Opiskelija osaa hyödyntää lastenkirjallisuutta ja digitaalisia laitteita pedagogisesti ja vastuullisesti varhaiskasvatuksessa
tietää varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen liikuntakasvatusta säätelevien asiakirjojen sekä varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten sisällöt.
Opiskelija osaa havainnoida ja tukea lapsen motoristen taitojen kehittymistä sekä fyysistä aktiivisuutta
osaa edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia varhaiskasvatuksessa hyödyntäen luovia ja toiminnallisia menetelmiä.
Opiskelijan työmäärä
5 x 27 h= 135 h
Sisältö
Varhaiskasvatuksen projekti
Opiskelumateriaali
Huhtinen-Hildén, L. ja Lamppu, M. (toim.) (2020). Soivia sanoja ja vauhdikkaita vaatteita – Luovaa toimintaa varhaiskasvatuksessa. Metropolia ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-261-2
Neitola, M., Aerila, J.-A. & Kauppinen, M. (toim.) (2020). Rinnalla Taide, kerronta ja sosiaalisemotionaalinen oppiminen varhaiskasvatuksessa. Rinnalla – Taide, kerronta ja sosiaalisemotionaalinen oppiminen varhaiskasvatuksessa (e-kirja) | Avointen oppimateriaalien kirjasto | Finna.fi
Karjalainen, A.-L. (2019). Luovan toiminnan työtavat. PS- Kustannus.
Sääkslahti, A. (2018). Liikunta varhaiskasvatuksessa. 2., uud. painos. Jyväskylä: PS-kustannus
Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset 2016. Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. Opetus- ja kulttuuriministeriö 2016:21.
Opetushallitus. (2022). Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Määräykset ja ohjeet 2022:2a. Helsinki: Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet_2022_2.pdf
Opetushallitus. (2014). Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Määräykset ja ohjeet 2014:94. Helsinki: Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/esiopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
Huhtanen, E. (toim.). (2016). Lasten mediamaailma pähkinänkuoressa. Mediakasvatusseuran julkaisuja 5/2016. Lasten mediamaailma pähkinänkuoressa - Mediakasvatusseura ry
Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
luennot
toiminnalliset harjoitukset
vierailu(t)
Itsearviointi
Arviointikriteerit
Numeerinen 1-5
Arvosana 1: Opiskelija suunnittelee alle kouluikäisille lapsille toiminnallisia tuokioita opintojaksolla, mutta ei toteuta niitä käytännössä. Perehtyminen tehtävänantoon on pintapuolista eikä tue lasten laaja-alaista oppimista. Palautteen vastaanottaminen tuottaa haasteita.
Arvosana 3: Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa alle kouluikäisille lapsille toiminnallisia tuokioita opintojakson aikana, mutta oman toteutuksen arviointi on pintapuolista eikä kehitä juurikaan opiskelijan omaa osaamista. Palautteen vastaanottaminen tuottaa haasteita, mutta opiskelija tunnistaa kuitenkin omat kehittymistarpeensa.
Arvosana 5: Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa alle kouluikäisille lapsille toiminnallisia tuokioita opintojakson aikana. Opiskelija kykenee perustelemaan menetelmien käyttöä lasten iän- ja kehitystason mukaisella tavalla. Jo suunnitteluvaiheessa opiskelija tunnistaa laaja-alaiset oppimisen sisältöalueet ja liittää ne luontevalla tavalla osaksi suunnitelmaa. Opiskelijan ote on aktiivinen ja omaa ammatillisuutta kehittävä koko opintojakson ajan. Opiskelija kykenee vastaanottamaan palautetta ja osoittaa kehittyvää asiantuntijuutta varhaiskasvatuksessa.