Varhaiskasvatuksen sos.pedagogiikka
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SA00BU85 |
OPS: | SA 2025 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2027-2028) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Järvelä, Tiina |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opintojakson aikana opiskelija kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa varhaiskasvatuksessa.
Opiskelija osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeet ja osaa puuttua varhaisessa vaiheessa havaittuihin ongelmiin.
Opiskelija kykenee nostamaan esiin ja tukemaan onnistumisen kokemuksia niin lapsen kuin perheen toiminnassa.
Opiskelija kehittää lapsen yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja toisten lasten ja aikuisten kanssa.
Opiskelijan työmäärä
5 x 27 h= 135 h
Sisältö
Sosiaalipedagogiikan soveltaminen varhaiskasvatukseen
Sosiaalipedagogiset menetelmät varhaiskasvatuksessa
Lasten osallisuus ja osallistaminen
Luovuus ja toiminnallisuus varhaiskasvatuksessa
Opiskelumateriaali
Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.). (2017). Valloittava varhaiskasvatus. Vastapaino.
Karila, K. & Lipponen, L. (toim.). (2013). Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Vastapaino.
Ahonen, L. & Roos, P. (2021). Untuvikot. Alle 3- vuotiaiden pedagogiikka. PS- kustannus.
Rintakorpi, K. & Vihmari-Henttonen, E. (2017). TÄÄ ON MEIDÄN MAAILMA! Pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksessa. Lasten Keskus.
Muu opintojakson Moodle- alustalla ilmoitettava materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot
Ryhmätyöt
Tehtävät
Vierailut / Vierailija(t)
Itsenäinen opiskelu
Itsearviointi
Arviointikriteerit
Arviointiasteikko 1–5
Arvosana 1–2: Välttävä / Tyydyttävä osaaminen
Tunnistaa sosiaalipedagogiikan perusteet ja niiden merkityksen varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa kuvata sosiaalipedagogisia periaatteita kuten osallisuus, yhteisöllisyys ja dialogisuus, mutta soveltaminen on pinnallista. Tarkastelu keskittyy lähinnä yksittäisiin ilmiöihin ilman laajempaa yhteiskunnallista tai pedagogista ymmärrystä. Oppimistehtävät ovat rakenteeltaan tai sisällöltään keskeneräisiä, lähteiden käyttö on niukkaa tai ohjeistuksesta poikkeavaa.
Arvosana 3: Hyvä osaaminen
Opiskelija ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen lapsen kasvun, kehityksen ja hyvinvoinnin tukemisessa varhaiskasvatuksessa.Hän osaa soveltaa sosiaalipedagogisia periaatteita käytännön esimerkkien kautta (esim. osallisuuden tukeminen arjessa). Opiskelija tunnistaa rakenteellisen työn ja lapsen oikeuksien edistämisen osana ammatillista roolia. Opiskelijan tuottamat oppimistehtävät ovat selkeitä, perusteltuja ja lähteisiin tukeutuvia. Opiskelijalla on kyky reflektoida omaa ammatillista kehittymistään sosiaalipedagogisesta näkökulmasta.
Arvosana 4–5: Kiitettävä / Erinomainen osaaminen
Opiskelija osoittaa syvällistä ymmärrystä sosiaalipedagogiikan teoriasta ja sen soveltamisesta varhaiskasvatuksen käytäntöön. Tarkastelee lasten ja perheiden osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja kasvatuskumppanuutta moniulotteisesti ja eettisesti perustellen. Opiskelija kytkee sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisiin ja kulttuurisiin ilmiöihin sekä arvioi kriittisesti kasvatuskäytäntöjä. OPiskelijan tuottamat tehtävät ovat laadukkaita, hyvin jäsenneltyjä ja asiantuntevia, joissa hyödynnetään ajankohtaista tutkimustietoa. Lisäksi opiskelija reflektoi omaa toimintaansa ja kehittymistään aktiivisesti sosiaalipedagogiikan viitekehyksessä, osoittaen kehittävää työotetta.