Varhaiskasvatuksen perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SA00BU83 |
OPS: | SA 2025 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2027-2028) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Järvelä, Tiina |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
4. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.
Opiskelijan työmäärä
5 x 27h= 135h
Sisältö
Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset
Aikuinen kasvun ja oppimisen tukijana
Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma
Laaja-alainen osaaminen ja oppimisen alueet
Lapsen oppimisympäristöt
Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa
Haastavat kasvatustilanteet
Varhaiskasvatuksen eri muodot, laatu ja arviointi
Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö ja monialainen yhteistyö
Opiskelumateriaali
Varhaiskasvatussuunnitelmien perusteet | Opetushallitus
Lastenhoidon ja varhaiskasvatuksen monet polut. Lasten perheiden ja politiikan näkökulma (2022) Petteri Eerola, Katja Repo, Maarit Alasuutari, Kirsti Karila & Johanna Lammi-Taskula (toim.) Gaudeamus.
Varhaiskasvatuksen käsikirja (2017) Eeva Hujala ja Leena Turja (toim.)
Aikamatkalla materiaalit aikamatkalla › Materiaalit
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
luennot
oppimistehtävät
tentti
Arviointikriteerit
Numeerinen 1-5
Arvosana 1–2: Välttävä / Tyydyttävä osaaminen
Opiskelija tunnistaa varhaiskasvatukseen liittyviä keskeisiä käsitteitä, palveluita ja lainsäädännön perusteita. Opiskelija tuntee pintapuolisesti eri toimijoiden roolit varhaiskasvatuksessa, mutta ei osaa tarkastella niiden merkitystä käytännössä. Opiskelija kuvaa kasvatukseen liittyviä menetelmiä lähinnä yksilön tai perheen näkökulmasta ilman syvempää ammatillista tai rakenteellista tarkastelua. Oppimistehtävissä esiintyy sisällöllisiä tai rakenteellisia puutteita; lähteiden käyttö on tehtävissä niukkaa tai puutteellista. Ammatillinen ote ja eettinen pohdinta ovat pinnallisia tai osittain puuttuvia.
Arvosana 3: Hyvä osaaminen
Opiskelijalla on hyvät perustiedot ja ymmärrys varhaiskasvatuksen roolista ja sen antaman tuen merkityksestä lapsille ja heidän perheilleen. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia pedagogisia menetelmiä varhaiskasvatuksen arjessa. Opiskelija ymmärtää eri toimijoiden roolit ja osaa tarkastella niiden merkitystä lapsen ja perheiden kanssa tehtävässä moniammatillisessa yhteistyössä. Opiskelija osaa palvelurakenteen ja lainsäädännön soveltamisen käytännössä. Toiminta on asiakaslähtöistä ja eettistä.
Arvosana 4–5: Kiitettävä / Erinomainen osaaminen
Opiskelija ymmärtää syvällisesti varhaiskasvatuksen sosionomin roolin ja työn merkityksen osana varhaiskasvatuksen moniammatillista tiimiä. Opiskelija osaa arvioida varhaiskasvatuksessa käytettäviä menetelmiä asiakaslähtöisesti ja joustavasti eri tilanteissa.
Opiskelija analysoi ja arvioi moniammatillisen yhteistyön merkitystä sekä soveltaa tietoa eri toimijoiden rooleista ja yhteistyön haasteista varhaiskasvatusympäristössä. Opiskelija osoittaa oma-aloitteisuutta ja kehittävää työotetta.