Lastensuojelutyö osaaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SA00BU78 |
OPS: | SA 2025 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2027-2028) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Huhta, Heli |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
• Opiskelija perehtyy lastensuojelun peruskäsitteisiin sekä toimintaa ohjaaviin toimintaohjeisiin sekä lainsäädäntöön.
• Opiskelija sisäistää perhetyön prosessin vaiheet ja saa valmiuksia työskennellä erilaisten perheiden kanssa huomioiden toiminnassaan perheiden erityistarpeet.
• Opiskelija tuntee lastensuojelun kokonaisuuden
• Opiskelija tuntee sijaishuollon eri muodot
• Opiskelija tuntee ja osaa käyttää erilaisia asiakastyön menetelmiä lapsiperheissä.
• Opiskelija tuntee lain lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta pääpiirteissään.
• Opiskelija hallitsee systeemisen työotteen lastensuojelussa.
Sosiaalialan kompetenssi: Asiakastyön osaaminen, Eettinen osaaminen, Palvelujärjestelmäosaaminen
Opiskelijan työmäärä
27h X 5 = 135h
Sisältö
• Lastensuojelulaki
• Lastensuojelun käsitteet
• Lastensuojeluilmoitus
• Lastensuojelun erityiskysymykset
• Perhetyö
• Korjaava lastensuojelu / Sijaishuolto
• Lapsen huolto ja tapaamisoikeus, eroauttaminen
• Systeeminen toimintamalli lastensuojelussa
• Lastensuojelun käytännön työkalut ja menetelmät
Opiskelumateriaali
• Rönkkö, L.& Rytkönen, T. Monisäikeinen perhetyö. 2010
• Lastensuojelun käsikirja. (THL)
• Tarja Heino (toim.) Mikä auttaa? Tutkimusperustaiset ja käytännössä toimivat työmenetelmät teininä sijoitettujen lasten hoidossa. THL 2020.
• Vilén, Marika; Seppänen, Paula; Tapio, Nina; Toivanen Riikka (toim.) (2014) Kohtaamisia lapsiperheissä, menetelmiä perhetyöhön
• Systeeminen lastensuojelu monitoimijaisuuden ja osallisuuden varmistavana verkostotyönä. THL työpaperi 34/2019
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139077/TY%c3%96_2019_34%20s.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
• Luennot
• Ryhmätyöt / Yksilötyöt
• Tehtävät
• Vierailut / Vierailija(t)
• Itsenäinen opiskelu
• Itsearviointi
Arviointikriteerit
Taso 5: Opiskelija
- tuntee kattavasti lastensuojelun kokonaisuuden eri vaiheet vireilletulosta jälkihuoltoon ja ymmärtää ja osaa perustellusti kuvata kunkin vaiheen tärkeimmät kohdat.
- tuntee kattavasti avohuollon perhetyön sekä sijaishuollon työmenetelmiä ja osaa valita ja soveltaa niitä käytäntöön.
- on hyvin perehtynyt sijaishuollon kokonaisuuteen ja eri toteuttamistapoihin ja osaa arvioida ja kehittää sijaishuoltoa lapsen näkökulmasta.
- tuntee lastensuojelun erityiskysymyksiä.
Taso 3: Opiskelija
- hahmottaa lastensuojelun kokonaisuuden eri vaiheet vireille tulosta jälkihuoltoon ja osaa kertoa kunkin vaiheen keskeiset piirteet.
- osaa soveltaa perhetyön ja sijaishuollon työmenetelmiä käytäntöön.
- tuntee eri sijaishuollon muodot.
- on tutustunut lastensuojelun erityiskysymyksiin.
Taso 1: Opiskelija
- tuntee osittain lastensuojelun kokonaisuuden eri vaiheet vireille tulosta jälkihuoltoon ja osaa kertoa niiden vaiheista.
- tuntee pääpiirteissään, mikä kussakin vaiheessa on keskeistä.
- opiskelija on tutustunut perhetyön ja sijaishuollon työmenetelmiin ja osaa hyödyntää niitä ohjatusti.
- osaa luetella sijaishuollon eri muodot.