VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > Sosionomikoulutus (SA) > 2025 > Vuosi 2 > Kirjaaminen ja päätöksenteko (SA00BU72)

Kirjaaminen ja päätöksenteko

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SA00BU72
OPS: SA 2025
Taso: Sosionomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2026-2027)
Lukukausi: Syksy
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Huhta, Heli
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaalialan päätöksenteon juridiset ja hallinnolliset perusteet sekä keskeiset säädökset.
Opiskelija osaa soveltaa lainsäädäntöä päätöksenteossa
Opiskelija osaa tunnistaa eettisiä haasteita päätöksenteossa ja ratkaista niitä sosiaalialan arvojen ja periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija ymmärtää päätöksenteon vaikuttavuuden ja osaa arvioida päätösten pitkäaikaisia seurauksia.
Opiskelija osaa tukea asiakkaan osallisuutta ja kuulla asiakasta päätöksentekoprosessin kaikissa vaiheissa.
Opiskelija osaa kuvata ja toteuttaa päätöksentekoprosessin alusta loppuun, mukaan lukien asiakkaan oikeusturvan ja muutoksenhakuoikeuden huomioimisen.
Opiskelija osaa laatia päätöksiä selkeästi ja lainsäädännön mukaisesti sekä perustella ne asianmukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa päätöksentekokykyään reflektiivisesti.

Sosiaalialan kompetenssi:
Sosiaalialan asiakastyön osaaminen
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
Sosiaalialan eettinen osaaminen
Sosiaalialan työyhteisöosaaminen

Opiskelijan työmäärä

5x27h=135h

Sisältö

Kirjaamisen ja päätöksenteon merkitys sosiaalialalla

Kirjaaminen osana asiakastyötä

Sosiaalihuollon tiedonhallinta osana kirjaamista ja päätöksentekoa

Eettinen kirjaaminen

Kirjaamisen merkitys sosiaalipalvelujen johtamisessa

Kantapalvelut ja rakenteinen kirjaaminen

AVI

Hyvä hallinto, hallintolaki

Kirjaamista ohjaava lainsäädäntö

Tekoälyn hyödyntäminen

Sosiaalinen raportointi ja rakenteellinen sosiaalityö

Opiskelumateriaali

Opettajan ilmoittama materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot
Ryhmätyöt
Tehtävät
Vierailut / Vierailija(t)
Itsenäinen opiskelu
Itsearviointi

Arviointikriteerit

1-5


Takaisin