Ammatillinen kasvu IV: osaavana työelämään
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SA00BC55 |
OPS: | SA 2024V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2028) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Blom, Heidi |
Opetuskieli: | Suomi |
Suoritus ennakkoon? Katso toteutukset lukuvuonna 2024-2025.
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
kehittää omaa ammatillista osaamistaan osana laajempaa hyvinvointipalveluiden kenttää.
osaa tuoda esiin omaa monipuolista osaamistaan.
analysoida osaamistarpeitaan ja pyrkii kehittämään niitä tavoitteellisesti tulevaisuuden osaamistarpeita vastaavaksi.
Portfoliotyöskentelyn painopisteenä kehittämisnäkökulma.
Opiskelijan työmäärä
2 op x 27h = 54h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ammatillinen kasvu I, II ja III
Sisältö
Sisältö:
Kompetenssi: Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Painopiste: Kehittämisnäkökulma
Ammatillinen jatkokehittyminen
Sosiaalialan tieto-, taito- ja tunnetaidot
Moniammatillisuuden kehittäminen, sosionomin rooli
VAMK strategia 2030: Edelläkävijyys
Aluevaikuttavuus
Alueen toimijoiden huomioon ottaminen suhteessa omaan ammatilliseen kasvuun.
Kansainvälisyys
Oman ammatillisen kasvun liittäminen monikulttuuriseen ja kansainväliseen toimintaympäristöön.
Opiskelumateriaali
Helminen, Jari (2016). Sosiaaliohjaus -lähtökohtia ja käytäöntöjä. Edita. Helsinki.
Raatikainen, Eija, Rahikka Anne, Saarnio Tuula & Vepsä Päivi (2019). Ammattina sosionomi. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
Arvo, arki ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet, Talentia 2017, linkki: https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf
Kaarina Ranne, Anne Sankari, Tuula Rouhiainen-Valo & Tuula Ruusunen (toim.) 2005: Sosiaalipedagoginen ammatillisuus. Madsenin kukasta toiminnan tulppaaniksi. Linkki:https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16533/Sosiaalipedagoginen_ammatillisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tiekartta 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:41.
Opettajan muu ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Lähiopetus / Etäopetus
Luennot
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Työelämäedustajan asiantuntijaluento
Reflektio portfolion avulla.
Arviointikriteerit
Hyväksytty / Hylätty
Opiskelija osaa
valita ja soveltaa erilaisia menetelmiä kriittisesti perustellen
hyödyntää omaa osaamistaan käytännön kehittämistoiminnassa moniammatillisissa työyhteisöissä
Opiskelija esittää oman valmiin portfolionsa.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen, harjoitusten ja annettujen tehtävien suorittaminen. Valmis portfolio.
Lisätietoja
Opintojaksopalaute annetaan SPARK-ohjelman kautta.