Sosiaalialan tietoperusta ja sosiaalinen hyvinvointi
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SA00BC64 |
OPS: | SA 2024 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2024-2025) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Niemistö, Riku |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2024-2025
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3009 | SA2024-1A | 1.8.2024 – 20.12.2024 | Heli Huhta | Suomi | 1.8.2024 – 6.9.2024 |
3010 | SA2024-1B | 1.8.2024 – 20.12.2024 | Heli Huhta | Suomi | |
3011 | SA2024V-1K | 1.1.2025 – 31.5.2025 | Heli Huhta | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
-Sosiaalityön, sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen työn periaatteet ja keskeiset teoriat
-Hyödyntää ja soveltaa teorioita käytännön työssä eri asiakasryhmien parissa
-Holistisen näkökulman ihmisen hyvinvointiin ja erityisesti sosiaalisen hyvinvoinnin merkityksen
-Keskeiset sosiaaliset haasteet yhteiskunnassa sosiaalialan työn kohteena
-Hyvinvoinnin indikaattoreita ja niiden merkityksen sosiaalisen työn perustana
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan kokonaistyömäärä 106h, josta lukujärjestykseen merkittyä opetusta 30-44h, riippuen toteutustavasta.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei vaatimusta edeltävistä opinnoista.
Sisältö
-Sosiaalisen keskeiset käsitteet
-Sosiaalisen asiantuntijuus
-Sosiaaliset ongelmat
-Sosiaalialan työn synty ja tarve yhteiskunnassa
-Sosiaalityö, sosiaalipedagogiikka ja sosiokulttuurinen työ käytännössä
Aluevaikuttavuus
Opiskelija kehittää osaamistaan toimia sosiaalialalla alueellisesti ja ymmärtää alueellisen näkökulman hyvinvointiin.
Kansainvälisyys
Opiskelija kehittää osaamistaan toimia sosiaalialalla globaalisti, sosiaaliset haasteet ovat globaaleja.
Opiskelumateriaali
Nivala, Elina & Ryynänen, Sanna. Sosiaalipedagogiikka : kohti inhimillisempää yhteiskuntaa
Kananoja, Aulikki ym. (toim.) Sosiaalityön käsikirja
Helminen, Jari (toim.) Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä
Muu opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot
Ryhmätyöt
Etukäteistehtävät
Itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Taso 1 (Välttävä) - 2 (Tyydyttävä): Opiskelija on perehtynyt opintojaksolla ilmoitettuun materiaaliin ja osoittaa perehtyneisyytensä sovitulla menettelyllä.
Opiskelija tuntee välttävästi-tyydyttävästi sosiaalialan teoriaperustan (sosiaalipedagogiikka, sosiaalityö ja sosiokulttuurinen työ)
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä.
Taso 3 (Hyvä) - 4 (Erittäin hyvä): Opiskelija osaa soveltaa sosiaalialan tietoperustaa hyvin tai erittäin hyvin ja nähdä yhteyksiä sosiaalialan käytännön työhön.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän tavoitteiden mukaisesti.
Taso 5 (Erinomainen): Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida sosiaalialan tietoperustaa kriittisesti ja johdonmukaisesti.
Opiskelija osaa kriittisesti pohtia sosiaalialan työtä muuttuvassa maailmassa ja yhteiskunnassa
Opiskelija osaa koordinoida ja edistää ryhmän tavoitteellista toimintaa.
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi.