Asiakassegmentit ja niihin vastaavat hyvinvointipalvelut
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SA00BC63 |
OPS: | SA 2024 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2024-2025) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Niemistö, Riku |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2024-2025
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3009 | SA2024-1A | 1.1.2025 – 31.5.2025 | Heli Huhta | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
3010 | SA2024-1B | 1.1.2025 – 31.5.2025 | Heli Huhta | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
-Elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvän sosiaaliturvan, erityisesti sosiaalialan palvelujärjestelmän näkökulmasta
-Yhdistää asiakkaan tarvitsemia palveluita ja etuuksia verkostoa hyödyntäen elämänkaaren eri vaiheissa
-Segmentoinnin, palvelukokonaisuuden ja palveluketjujen käsitteet ja niiden rakentamisen perusteet
-Palveluintegraation periaatteet
-Arvioida palveluiden toimivuutta asiakasnäkökulmasta
-Tutustuu hyvinvointipalveluiden tulevaisuuden suuntaviivoihin
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan kokonaistyömäärä on 80h, joista lukujärjestykseen merkittyä opetusta on 30h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei vaatimusta edeltävistä opinnoista.
Sisältö
-Pysyvät ja muuttuvat segmentit
-Eri asiakassegmenttien tarvitsemat hyvinvointipalvelut
-Palveluintegraatio
-Monialainen työ
-Asiakaslähtöisyys
-Palvelukokemus ja asiakaslähtöisyys
-Osallisuus
Aluevaikuttavuus
Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän alueellisesti ja pystyy auttaman asiakasta paikallisesti.
Kansainvälisyys
Kansainväliset vaikutteet palvelujärjestelmään huomioidaan.
Opiskelumateriaali
Forss, Päivi ja Vatula-Pimiä Marja-Leena. Sosiaalinen turva ja hyvinvointi. 2014. Edita. Helsinki.
Helminen, Jari (toim). Sosiaaliohjaus -lähtökohtia ja käytäntöjä. 2016. Edita. Helsinki.
Ahola, Pasi, Arajärvi, Pentti ja Kananoja, Aulikki (toim). Yhteiset vai ostetut? Sosiaalipalvelut hyvinvoinnin ja osallisuuden tuottajina. Kalevi Sorsa säätiön julkaisuja 5/2010. Linkki: http://sorsafoundation.fi/wp-content/uploads/sites/807/2012/07/Yhteiset-vai-ostetut.pdf
Kananoja, Aulikki, Lähteinen, Martti, Marjamäki Pirjo ja Aho Kristiina. Sosiaalityön käsikirja. 2017. Tietosanoma.
Laaksonen, Hannele, Laitinen, Heleena ja Hiilamo, Heikki (toimi) Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. 2020.Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Mattila, Maija (toim). Eriarvoisuuden tila Suomessa 2020. Kalevi Sorsa -säätiö.Linkki: https://sorsafoundation.fi/wp-content/uploads/2020/08/Eriarvoisuus2020_web2.pdf
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kontaktiluennot ja –opetus
Opintokäynti
Yksilö-ja ryhmätyöt
Keskustelut
Itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Taso 1: Opiskelija osaa
* tarkastella eri asiakasryhmien ja yksilöiden tilannetta huomioiden hyvinvointia tukevat tasot ja tahot, mutta tarkastelusta jää puuttumaan joitakin tasoja ja tahoja.
* valita tilanteeseen sopivat tietolähteet pääpiirteissään ja palvelut osin asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa hakea niistä tietoa asiakkaan hyvinvointia parantavasti, mutta tarkastelu on suppea.
Taso 3: Opiskelija osaa
* tarkastella eri asiakasryhmien ja yksilöiden tilannetta moniammatillisesti huomioiden hyvinvointia tukevat tasot ja tahot, myös yhteiskunnallinen ja/tai globaali taso
* valita tilanteeseen sopivat tietolähteet ja palvelut asiakaslähtöisesti ja osaa hakea niistä tietoa asiakkaan hyvinvointia parantavasti
Taso 5: Opiskelija osaa
* tarkastella eri asiakasryhmien ja yksilöiden tilannetta kattavasti ja monialaisesti huomioiden hyvinvointia tukevat tasot ja tahot, myös yhteiskunnallinen- ja globaali taso
* valita tilanteeseen sopivat tietolähteet ja palvelut perustellusti ja asiakaslähtöisesti ja osaa hakea niistä oleellisimmat tiedot asiakkaan hyvinvointia parantavasti