Ammatillinen kasvu I: sosiaalialan opiskelijaksi
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SA00BC52 |
OPS: | SA 2024 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2024-2025) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Blom, Heidi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2024-2025
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3009 | SA2024-1A | 1.8.2024 – 31.5.2025 | Heli Huhta | Suomi | 1.8.2024 – 6.9.2024 |
3010 | SA2024-1B | 1.8.2024 – 31.5.2025 | Heidi Blom | Suomi | 1.8.2024 – 6.9.2024 |
3011 | SA2024V-1K | 1.1.2025 – 31.5.2025 | Susanna Weber | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
orientoituu sosiaalialan korkeakouluopiskelijaksi (ryhmänohjaajan, opinto-ohjaajan, terveydenhoitajan, harjoittelukoordinaattorin, papin, kansainvälisen opiskelijavaihdon, Tritonian informaatikon ja VAMOKin antama informaatio). Ryhmänohjaaja antaa myös VAMKin yleisen harjoitteluinfon.
osaa käynnistää oman ammatillisen portfoliotyöskentelynsä.
osaa hyödyntää portfoliota ammatillisen kasvun välineenä ja ymmärtää pitkäjänteisen ammatillisen kasvuprosessin hyödyn.
Portfoliotyöskentelyn painopisteenä yksilön näkökulma.
Opiskelijan työmäärä
3op x 27 h = 81h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja.
Sisältö
Minä sosiaalialan korkeakouluopiskelijana, toimintatavat ammattikorkeakoulussa, oppiminen ja opiskelutaidot, oppimaan oppiminen
Kompetenssi: Sosiaalialan eettinen osaaminen
Painopiste: Yksilön näkökulma
Ammatillinen kehittyminen
Itsetuntemus ja tunnetaidot
Monialainen osaaminen
VAMK strategia 2030: painopisteenä asiakaslähtöisyys
Aluevaikuttavuus
Opiskelija tutustuu työeämän osaamistarpeisiin ja ryhtyy rakentamaan omaa osaamistaan tavoitteellisesti.
Kansainvälisyys
Opiskelija kehittää osaamistaan toimiakseen myös kansainvälisillä työkentillä.
Opiskelumateriaali
Helminen, Jari (2016). Sosiaaliohjaus -lähtökohtia ja käytäöntöjä. Edita. Helsinki.
Raatikainen, Eija, Rahikka Anne, Saarnio Tuula & Vepsä Päivi (2019). Ammattina sosionomi. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
Arvo, arki ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet, Talentia 2017, linkki: https://talentia.lukusali.fi/#/reader/4fb08bf6-d9e1-11ed-bdad-00155d64030a
Kaarina Ranne, Anne Sankari, Tuula Rouhiainen-Valo & Tuula Ruusunen (toim.) 2005: Sosiaalipedagoginen ammatillisuus. Madsenin kukasta toiminnan tulppaaniksi. Linkki:https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16533/Sosiaalipedagoginen_ammatillisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Opettajan muu ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Lähiopetus / Etäopetus
Luennot
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Työelämäedustajan asiantuntijaluento
Arviointikriteerit
Hyväksytty / Hylätty
Opiskelija osaa
valita itselleen sopivan portfolio –työskentelytavan
perustella ja hyödyntää keräämäänsä menetelmätyökalupakkia
käynnistää saamiensa arviointien pohjalta omaa ammatillista kasvuaan ammattieettisten ja vastuullisten periaatteiden mukaisesti
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallstuminen ja tehtävien suorittaminen. Arviointi hyväksytty/hylätty.
Lisätietoja
Opintojaksopalaute annetaan SPARK-ohjelman kautta.