Sosiaalialan työkentät
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SA00BC17 |
OPS: | SA 2024 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2024-2025) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 9 op |
Vastuuopettaja: | Blom, Heidi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2024-2025
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli |
---|---|---|---|---|
3009 | SA2024-1A | 1.2.2025 – 31.5.2025 | Heli Huhta, Ritva Alaniemi | Suomi |
3010 | SA2024-1B | 1.2.2025 – 31.5.2025 | Heidi Blom, Ritva Alaniemi | Suomi |
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa sijoittaa harjoitteluorganisaation suomalaiseen hyvinvointijärjestelmään.
Opiskelija tunnistaa harjoitteluorganisaatiota ohjaavat säädökset ja suositukset.
Opiskelija ymmärtää harjoitteluorganisaation merkityksen ihmisen hyvinvoinnille.
Opiskelija osaa yhdistää opitut teoriat moniammatilliseen työhön harjoitteluorganisaatiossa.
Opiskelijan työmäärä
9 op x 27h = 243 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
1-vuoden teoria-opinnot suoritettu.
Varhaiskasvatuksen sosiponomi -kelpoisuuden saadakseen opiskelijan tulee suorittaa harjoittelu varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen opettajan / sosionomin ohjauksessa.
Harjoittelun voi suorittaa myös alle 6-vuotiaiden ryhmässä tai esiopetusryhmässä.
Sisältö
Sisältö:
Opiskelija toteuttaa harjoittelun henkilökohtaisten tavoitteidensa mukaisesti. Tämän lisäksi opiskelija tutustuu vähintään kahteen (2) harjoitteluorganisaation läheiseen yhteistyökumppanin toimintaan ja merkitykseen hyvinvointijärjestelmässämme. Harjoittelua ohjaavat opettajat laativat oppimistehtävän, jossa näkyvät VAMKin strategian 2030 painopisteet.
Loppuseminaari/Palautekeskustelu.
Aluevaikuttavuus
Opiskelija kehittää sosiaalialan osaamistaan ensisijaisesti Pohjanmaan alueen työyhteisöissä.
Kansainvälisyys
Mahdollisuus kansainväliseen vaihtoon tai harjoitteluun.
Opiskelumateriaali
Raatikainen Eija, Rahikka Anne, Saarnio Tuula, Vepsä Päivi.2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro Oy.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Aktiivinen, tavoitteellinen ja ohjattu käytännön harjoittelu sosiaalialan työkentillä.
Arviointikriteerit
Hyväksytty:
Opiskelija laatii omat oppimistavoitteensa yleisten tavoitteiden pohjalta
Opiskelija arvioi omaa oppimistaan realistisesti ja kykenee ottamaan vastaan palautetta.
Harjoittelujakson tavoitteet on pääosin saavutettu.
Opiskelija on motivoitunut sosiaalialan työhön.
Suoriutuu tehtävistään yhteistyössä ohjaajan kanssa ja kykenee perustelemaan toimintaansa.
Itsenäinen työote ja suunnitelmallisuus lisääntyvät harjoittelujakson kuluessa.
Opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämisalueensa.
Opiskelijalla on valmiudet toimia ryhmän jäsenenä.
Vuorovaikutus eri osapuolten kanssa on luontevaa ja tarkoituksenmukaista.
Opiskelija tutustuu työyhteisön toimintaperiaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti.
Opiskelija kysyy neuvoa ja ottaa asioista oma-aloitteisesti selvää.
Opiskelija käyttää aiemmin oppimaansa tarkoituksenmukaisesti ja kykenee perustelemaan toimintaansa teorian avulla.
Hylätty:
Vastuunotto omasta opiskelusta, itseohjautuvuus, motivaatio ja oma-aloitteisuus puuttuvat.
Opiskelijan toiminta harjoittelupaikalla on epäasiallista.
Yhteistyötaitojen puuttuminen.
Oman toiminnan perustelemattomuus.
Olennaiset puutteet tietoperustassa.
Vuorovaikutus eri osapuolten kanssa vähäistä, suhtautuminen asiakkaisiin välinpitämätöntä.
Vetäytyminen työyhteisöstä, toimiminen työyksikön toimintaperiaatteiden vastaisesti.
Liialliset poissaolot, ei pidä kiinni työajoista.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty - Hylätty
Lisätietoja
Opintojaksopalaute annetaan SPARK-ohjelman kautta.