Sosiaalialan ammattietiikka
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SA00BC56 |
OPS: | SA 2023 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2024-2025) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Bragge, Aira |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2024-2025
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3006 | SA2023-2A | 1.8.2024 – 20.12.2024 | Aira Bragge, Riitta Häyry | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
3007 | SA2023-2B | 1.8.2024 – 20.12.2024 | Aira Bragge, Riitta Häyry | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
* sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
* hahmottaa eettisen pulmatilanteen ja ratkaista sen Restin eettistä toimintamallia hyödyntäen
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltävät opinnot, kuten Yleinen etiikka (2 op) sekä edeltävä(t)harjoittelu(t) tulee olla suoritettuna.
Sisältö
Sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
Eettiset pulmatilanteet ja niiden ratkaiseminen Restin eettistä toimintamallia hyödyntäen
Opiskelumateriaali
Juujärvi Soile, Myyry Liisa & Pesso Kaija. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi. -soveltuvin osin.
Opettajan ilmoittama muu opiskelumateriaali.
Arviointikriteerit
Taso 5 (Erinomainen): Opiskelija osaa keskustella sosiaalialaan liittyvistä eettisistä pulmatilanteista. Opiskelija osaa ratkaista sekä itsenäisesti että yhdessä toisten kanssa sosiaalialan työssä ilmeneviä eettisiä pulmatilanteita. Opiskelija osaa johtaa ja kehittää ryhmän toimintaa tavoitteellisesti.
Taso 3 (Hyvä) - 4 (Erittäin hyvä): Opiskelija osaa pohtia yhdessä toisten kanssa sosiaalialan työhön liittyviä eettisiä pulmatilanteita. Opiskelija osaa ratkaista yhdessä toisten kanssa sosiaalialan työssä ilmeneviä eettisiä pulmatilanteita. Opiskelija osaa koordinoida ja edistää ryhmän tavoitteellista toimintaa.
Taso 1 (Välttävä) - 2 (Tyydyttävä): Opiskelija tietää sosiaalialan työhön vaikuttavat sosiaalialan ammattieettiset periaatteet. Opiskelija osaa pohtia ohjattuna sosiaalialan työhön liittyviä eettisiä pulmatilanteita. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä tavoitteiden saavuttamiseksi.
Arviointimenetelmät
Opettaja määrittelee.