Ammatillinen kasvu II: ammattiin kasvaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SA00BC53 |
OPS: | SA 2022V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2024) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 1 op |
Vastuuopettaja: | Blom, Heidi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2024
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3003 | SA2022V-12K | 1.1.2024 – 28.4.2024 | Aira Bragge | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3004 | SA2022-2A | 1.8.2023 – 31.5.2024 | Heidi Blom | Suomi | 1.8.2023 – 6.9.2023 |
3005 | SA2022-2B | 1.8.2023 – 31.5.2024 | Susanna Weber | Suomi | 1.8.2023 – 6.9.2023 |
3007 | SA2023-2A | 1.8.2024 – 31.12.2024 | Katja Ketola, Tiina Järvelä | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
3008 | SA2023-2B | 1.8.2024 – 31.12.2024 | Katja Ketola, Tiina Järvelä | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
tunnistaa ja arvioida omaa ammatillista kasvua ja kehitystä
vahvistaa omaa ammatillista itsetuntemustaan sekä vuorovaikutus ja tunnetaitojaan
kehittää omia ammatillisia vuorovaikutustaitojaan toimiessaan erilaisissa asiakastilanteissa osana monialaista työyhteisöä
huomioida työntekijöiden ja erilaisten työyhteisöjen näkökulman
Portfoliotyöskentelyn painopisteenä työntekijä- ja työyhteisönäkökulma.
Opiskelijan työmäärä
1 op x 27h = 27h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ammatillinen kasvu I
Sisältö
Sisältö:
Edulab, sähköiset portfoliomahdollisuudet
Kompetenssit: Asiakastyön osaaminen sekä Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
Painopiste: Työntekijä- ja työyhteisönäkökulma
Ammatillinen kehittyminen
Vuorovaikutus- ja tunnetaidot
Ryhmätyötaidot / ryhmässä toimiminen
Moniammatillisuus
VAMK strategia 2030: Avoimuus
Aluevaikuttavuus
Alueen toimijoiden huomioon ottaminen suhteessa omaan ammatilliseen kasvuun.
Kansainvälisyys
Oman ammatillisen kasvun liittäminen monikulttuuriseen ja kansainväliseen toimintaympäristöön.
Opiskelumateriaali
Helminen, Jari (2016). Sosiaaliohjaus -lähtökohtia ja käytäöntöjä. Edita. Helsinki.
Raatikainen, Eija, Rahikka Anne, Saarnio Tuula & Vepsä Päivi (2019). Ammattina sosionomi. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
Arvo, arki ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet, Talentia 2017, linkki: https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf
Kaarina Ranne, Anne Sankari, Tuula Rouhiainen-Valo & Tuula Ruusunen (toim.) 2005: Sosiaalipedagoginen ammatillisuus. Madsenin kukasta toiminnan tulppaaniksi. Linkki:https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16533/Sosiaalipedagoginen_ammatillisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hirvonen, Johanna, Niiranen-Linkama Päivi & Saksio Mauno (toim) 2015. Sosionomit asiakastyön kentillä. Mikkelin ammattikorkeakoulu. Linkk: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/97130/URNISBN9789515885111.pdf?sequence=1
Opettajan muu ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Lähiopetus / Etäopetus
Luennot
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Työelämäedustajan asiantuntijaluento
Reflektio portfolion avulla.
Arviointikriteerit
Hyväksytty / hylätty
Opiskelija
osaa toimia luontevasti erilaisissa asiakastilanteissa.
osaa soveltaa osaamistaan erilaisissa työelämän tilanteissa.
Opiskelijan henkilökohtaisen portfolion edistyminen.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien suorittaminen. Arviointi hyväksytty/hylätty.
Lisätietoja
Opintojaksopalaute annetaan SPARK-ohjelman kautta.