Monialainen perhekeskeinen työ sosiaali- ja terveysalalla
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SA00BD13 |
OPS: | SA 2022 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2024-2025) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Huhta, Heli |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2024-2025
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3002 | SA2022-3A, SA2022-3B, SA2022V-23K | 1.1.2025 – 31.3.2025 | Tiina Järvelä | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida tarvittaessa moniammatillisesti odottavan perheen tarpeita ja osallistuu ohjauksen ja tuen suunnittelemiseen ja toteuttamiseen sekä menetelmin valintaan ongelmatilanteissa.
Opiskelija osaa arvioida tarvittaessa moniammatillisesti lasten, nuorten ja heidän perheidensä erityisen tuen tarpeita sekä suunnittelee jatkoseurantaa ja hoitoonohjausta.
− Opiskelija sisäistää perhetyön prosessin vaiheet ja saa valmiuksia työskennellä erilaisten perheiden kanssa huomioiden toiminnassaan perheiden erityistarpeet.
− Opiskelija tuntee lapsiperhetyön menetelmiä ja osaa tarkastella perheiden tilanteita ennaltaehkäisevän työn näkökulmasta.
- Opiskelija tuntee ennaltaehkäisevän lapsiperhetyön palvelurakenteita.
- Toiminnassaan opiskelija hyödyntää ajantasaista näyttöön perustuvaa tietoa.
-Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa ja yhteistyökumppaneiden toimintaa eettisestä näkökulmasta.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson kokonaistyömäärä 81 tuntia, josta
Lähiopetusta 33 tuntia
Itsemäistä opiskelua 48 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Suositellaan, että perus- ja aineopinnot on tehty
Sisältö
Raskaana olevien ja lapsivuoteisten perheiden tukeminen ja ohjaus etenkin ongelmatilanteissa, kuten ennakollinen lastensuojeluilmoitus
- Vanhemmuuteen kasvun, varhaisen vuorovaikutuksen ja parisuhteen tukeminen sekä eroauttaminen
- Lasten ja nuorten varhainen vuorovaikutus ja erityinen tuki, moniammatillinen yhteistyö ja perhepalveluverkosto lapsistrategia huomioiden
- Perhekeskustoiminnan hahmottaminen ja rooli perheiden moniammatillisen hyvinvoinnin tukemisessa
Opiskelumateriaali
Opettaja ilmoittaa opintojakson alkaessa
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, tehtävät, harjoitukset
Arviointikriteerit
Taso 5
opiskelija osaa
-itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti tunnistaa keskeisimmät monialaiseen perhekeskeiseen työhön vaikuttavat tekijät
-etsiä, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä monialaisen perhekeskeisen työn kehittämisessä
-toimia eettisten periaatteet huomioiden, kehittäen omaa ja muiden monialaiseen perhekeskeiseen työhön osallistuvien eettistä toimintaa
Taso 3
opiskelija osaa
-itsenäisesti tunnistaa keskeisimmät monialaiseen perhekeskeiseen työhön vaikuttavat tekijät
-perustellusti etsiä, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa monialaisesta perhekeskeisestä työstä
-toimia itsenäisesti yhteistyössä asiakkaan ja muiden palveluun osallistuvien tahojen kanssa
-toimia eettiset periaatteet huomioiden, arvioiden omaa ja muiden monialaiseen perhekeskeiseen työhön osallistuvien eettistä toimintaa
Taso 1
Opiskelija osaa
-ohjatusti tunnistaa keskeisimmät monialaiseen perhekeskeiseen työhön vaikuttavat tekijät
-etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa monialaisessa perhekeskeisessä työssä
-toimia ohjatusti yhteistyössä asiakkaan ja muiden palveluun osallistuvien tahojen kanssa
-toimia eettiset periaatteet huomioiden
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu annettuihin tehtäviin. Arviointiasteikko on 0-5