Sosiaalialan asiakastyön työmenetelmät
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SA00BC19 |
OPS: | SA 2021 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2022-2023) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 9 op |
Vastuuopettaja: | Weber, Susanna |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2022-2023
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3001 | SA2021-2A | 1.1.2023 – 31.7.2023 | Susanna Weber | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
3002 | SA2021-2B | 1.1.2023 – 31.7.2023 | Heli Huhta | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2024-2025.
Osaamistavoitteet
Opiskelija harjaantuu asiakasvuorovaikutustaidoissa ja työskentelee sosiaalialan asiakastyössä.
Opiskelija hallitsee sosiaalialan asiakastyön työmenetelmiä ja osaa käyttää niitä työssään sosiaalialalla.
Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi yksilö- tai ryhmämuotoista asiakastyötä.
Opiskelija osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja saa ammatilliseta varmuutta erilaisista vuorovaikutustilanteista.
Opiskelijan työmäärä
243 tuntia, josta 228h työpaikalla tehtävää työtä ja harjoittelutehtävä.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Aikaisemmat harjoittelut suoritettuina.
Sisältö
Ohjaustyö sosiaalialan ryhmissä ja yksilötyössä
Sosiaalialan asiakastyön työmenetelmät
Asiakastyön suunnittelu, toteutus ja arviointi
Moniammatillinen verkostotyö sosiaalialan asiakastyössä
Työyhteisötaidot
Varhaiskasvatuksen sosionomiksi suuntaavien harjoittelu suoritetaan muualla kuin päiväkodissa.
Kansainvälisyys
Kansainvälinen vaihto ja -harjoittelu mahdollista.
Opiskelumateriaali
Opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Käytännön harjoittelu ja harjoitustehtävä.
Arviointikriteerit
Hyväksytty:
Opiskelija laatii omat oppimistavoitteensa yleisten tavoitteiden pohjalta
Oppimistehtävät on suoritettu hyväksyttävästi
Opiskelija arvioi omaa oppimistaan realistisesti ja kykenee ottamaan vastaan palautetta
Harjoittelujakson tavoitteet on pääosin saavutettu
Opiskelija on motivoitunut sosiaalialan työhön
Opiskelija ymmärtää ammattietiikan merkityksen työssä
Suoriutuu tehtävistään yhteistyössä ohjaajan kanssa ja kykenee perustelemaan toimintaansa
Itsenäinen työote ja suunnitelmallisuus sekä kehittämisajattelu lisääntyvät harjoittelujakson kuluessa
Opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämisalueensa
Opiskelijalla on valmiudet toimia ryhmän jäsenenä
Vuorovaikutus eri osapuolten kanssa on luontevaa ja tarkoituksenmukaista
Opiskelija tutustuu työyhteisön toimintaperiaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti
Opiskelija kysyy neuvoa ja ottaa asioista oma-aloitteisesti selvää
Opiskelija käyttää aiemmin oppimaansa tarkoituksenmukaisesti ja kykenee perustelemaan toimintaansa teorian avulla
Hylätty:
Vastuunotto omasta opiskelusta, itseohjautuvuus, motivaatio ja oma-aloitteisuus puuttuvat
Opiskelijan toiminta harjoittelupaikalla on sosiaalialan eettisten periaatteiden vastaista
Yhteistyötaitojen puuttuminen
Oman toiminnan perustelemattomuus
Olennaiset puutteet tietoperustassa
Vuorovaikutus eri osapuolten kanssa vähäistä, suhtautuminen asiakkaisiin välinpitämätöntä
Vetäytyminen työyhteisöstä, toimiminen työyksikön toimintaperiaatteiden vastaisesti
Liialliset poissaolot, ei pidä kiinni työajoista
Oppimistehtäviä ei ole tehty
Arviointimenetelmät
Harjoittelu hyväksytään periaatteella hyväksytty/hylätty. Arviointiin osallistuvat harjoittelupaikan ohjaaja, opiskelija ja ohjaava opettaja.