Ikääntyneiden toimintakyvyn tukeminen
| Rakennetyyppi: | Opintojakso | 
|---|---|
| Koodi: | SAVA0104 | 
| OPS: | SA 2020V | 
| Taso: | Sosionomi (AMK) | 
| Opiskeluvuosi: | 3 (2023) | 
| Lukukausi: | Kevät | 
| Laajuus: | 5 op | 
| Vastuuopettaja: | Palosaari, Sinikka | 
| Opetuskieli: | Suomi | 
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
-	ikääntymiseen liittyvät muutokset ja niiden vaikutukset ikääntyvän toimintakykyyn sekä siihen liittyvät ajankohtaiset tutkimukset 
-	erilaiset toimintakyvyn mittaamisen ja tukemisen menetelmät sekä osaa soveltaa niitä käytännön asiakastilanteissa
-	gerontologisen sosiaalityön periaatteet 
-	laatia ja toteuttaa toimintaa tukevan tuokion 
-	tuntee monikulttuurisuuden vaikutuksen vanhuksen elämään 
-	hyvinvointiteknologian mahdollisuuksia ikääntyneiden toimintakyvyn tukemisessa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 135 t
- mistä luentoja 36 t
- Tehtävät 8 t
- Kuntouttavan viriketoimintatuokion
  suunnittelu ja toteuttaminen vanhushuollon yksikössä. 16 t
- Itsenäistä opiskelua 75 t
Sisältö
-	Vanhuspolitiikka 
-	Ikääntymisen aiheuttamat muutokset 
-	Toimintakyky käsitteenä ja sen mittaaminen 
-	Toimintakyvyn ylläpitäminen; fyysinen-, psyykkinen-, sosiaalinen- ja kongnitiivinen 
-	Kuntouttava viriketoiminta 
-	Gerontologinen sosiaalityö 
-	Erityiskysymyksiä; esim. vanhuus ja päihteet, kaltoinkohtelu 
-	Vanhushuollon kehittäminen   
-	Monikulttuurisuus ikääntyvien palveluiden kehittämisessä 
-	Teknologia
Opiskelumateriaali
T. Eloranta & Punkanen. T 2008. Vireään vanhuuteen. Helsinki. Tammi. Hygieia-sarja. 
 2) E. Heikkinen & Marin M. (toim.) 2003. Vanhuuden voimavarat. (soveltuvin osin). Vammala. Tammi. 
 3) Opettajan jakama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot 36 t
Tehtävät 8 t
Kuntouttavan viriketoimintatuokion
suunnittelu ja toteuttaminen vanhushuollon yksikössä. 16 t
Arviointikriteerit
Taso 5: Opiskelija osaa
-	analysoida toimintakyvyn eri tasoja ja arvioida kriittisesti niihin tarvittavat toimintakyvyn tukemisen menetelmiä. 
-	hakea aihepiirin ajankohtaista tietoa itsenäisesti sekä soveltaa sitä käytäntöön laaja-alaisesti. 
-	arvioida ja kehittää toimintakyvyn menetelmiä ottaen huomioon ikääntyneiden erityispiirteet. 
-	toimia vastuullisesti ja itsenäisesti ryhmän jäsenenä toiminnallisen tuokion suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Taso 3: Opiskelija osaa
-	arvioida toimintakyvyn muutokset ja kykenee käyttämään toimintakyvyn mittaamisen menetelmiä sekä tunnistaa niitä toimintakyvyn ylläpitämisessä. 
-	hakea ajankohtaista tietoa ja soveltaa malleja asiaiaslähtöisesti 
-	koordinoida ja edistää ryhmän toimintaa toiminnallisen tuokion suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Taso 1: Opiskelija osaa
-	tietää ikääntymiseen liittyviä toimintakyvyn muutoksia. 
-	käyttää toimintakyvyn mittaamisen menetelmiä. 
-	osaa toimia ryhmän jäsenenä toiminnallisen tuokion tavoitteiden saavuttamiseksi
Arviointimenetelmät
Vaihtoehtoineni:
Tentti/kotitentti; arviointi (Hyl. - K5) 
Kirjareferaatti/elokuva -referaatti (hyväksytty-hylätty)
Pakollinen:
Raportti kuntouttavan viriketoiminnan tuokiosta (ryhmätyö); arviointi (hyväksytty- hylätty)
