Asiakastyö ja asiantuntijaviestintä
| Rakennetyyppi: | Opintojakso | 
|---|---|
| Koodi: | SAPA0507 | 
| OPS: | SA 2020V | 
| Taso: | Sosionomi (AMK) | 
| Opiskeluvuosi: | 2 (2022) | 
| Lukukausi: | Kevät | 
| Laajuus: | 6 op | 
| Vastuuopettaja: | Bragge, Aira | 
| Opetuskieli: | Suomi | 
Toteutukset vuonna 2022
| Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen | 
|---|---|---|---|---|---|
| 3004 | SA2020V-12K | 1.1.2022 – 31.7.2022 | Aira Bragge, Maarit Jäntti | Suomi | 1.12.2021 – 10.1.2022 | 
Osaamistavoitteet
Opiskelija
-	tuntee sosiaalialan asiakasprosessin ja siinä käytettävät työvälineet sekä osaa hyödyntää niitä käytännön asiakastilanteissa.
-	ilmaista itseään työelämän esiintymistilanteissa. 
-	laatia vaikuttavan viestinnän asiakirjoja ja toimia kokouksissa ja neuvotteluissa. 
-	ymmärtää viestinnän merkityksen sekä yhteisön että oman työnsä kannalta ja haluaa jatkuvasti parantaa omia taitojaan.
Opiskelijan työmäärä
Kokonaistyömäärä 156 tuntia, josta luentoja ja harjoituksia 66 tuntia.
Sisältö
•	Asiantuntijaviestintä: 
sosiaalialan viestinnän erityispiirteet, suullinen ja kirjallinen vaikuttaminen, puheviestintä, yhteisö- ja ryhmäviestintä, kokoukset ja neuvottelut, asiakastyön kirjaaminen, 
vuorovaikutustilanteissa ja reflektiokyvyn kehittäminen
Asiakastyö:
•	asiakasprosessi ja sen dokumentointi 
•	yksilöön kohdistuva asiakastyö
•	alkukartoitus ja asiakassuunnitelma 
•	asiakashaastattelun tekeminen 
•	verkostonäkökulma asiakastyön prosessissa 
•	asiakastyön vaikuttavuus 
•	oman rohkeuden lisääminen
Opiskelumateriaali
Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. Juva. WSOY. 
Särkelä, A. 2001 Välittäminen ammattina. Tampere. Vastapaino
Roivas, M. Karjalainen A. L. 2013 Sosiaali- ja terveysalan viestintä.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, suulliset ja kirjalliset harjoitukset, kenttähaastattelut.
Arviointikriteerit
Taso 1: Opiskelija osaa 
-	käyttää yleisimpiä työvälineitä sosiaalialan asiakastyössä. 
-	hahmottaa viestintäosaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan. 
-	selviytyy työelämän edellyttämissä viestintätilanteissa.
Taso 3: Opiskelija 
-	hallitsee asiakastyön prosessissa käytettävät työvälineet 
-	osaa valita asiakastilanteeseen soveltuvat työtavat ja työvälineet sekä perustella ratkaisunsa.
-	kuvata oman viestintäosaamisensa ja vuorovaikutustaitojensa tason. 
-	ilmaista itseään sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti työelämän edellyttämissä tilanteissa.
Taso 5: Opiskelija osaa 
-	soveltaa ja kehittää asiakastyön työvälineitä asiakaslähtöisesti ja luovasti. 
-	analysoida ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohtia ja luonnetta. 
-	ilmaista itseään selkeästi ja kiinnostavasti työelämän edellyttämissä tilanteissa ja osoittaa valmiutta kehittää taitojaan edelleen.
Arviointimenetelmät
Asiantuntijaviestintä: Hyväksytyt puheviestintäharjoitukset, numeerisesti (0-5) arvioitava kirjallinen tehtävä. 
Asiakastyö: Kirjallinen raportti
