Päihde-, mielenterveys- ja väkivaltatyö
| Rakennetyyppi: | Opintojakso | 
|---|---|
| Koodi: | SAPA0401 | 
| OPS: | SA 2020V | 
| Taso: | Sosionomi (AMK) | 
| Opiskeluvuosi: | 2 (2022) | 
| Lukukausi: | Kevät | 
| Laajuus: | 6 op | 
| Vastuuopettaja: | Weber, Susanna | 
| Opetuskieli: | Suomi | 
Toteutukset vuonna 2022
| Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen | 
|---|---|---|---|---|---|
| 3004 | SA2020V-12K | 1.1.2022 – 31.7.2022 | Ahti Nyman, Maiju Björkqvist | Suomi | 1.12.2021 – 10.1.2022 | 
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- jäsentää hyvinvointipolitiikan osa-alueista päihde- ja mielenterveyspolitiikan sekä väkivaltaproblematiikan kytkennän. 
- tuntee päihde-, mielenterveys- ja väkivaltaongelmien ulottuvuudet ja vaikutukset yksilöön ja lähiomaisiin ja tuntee yleisimmät toimintamallit ja palvelujärjestelmien rakenteet. 
- voimavaralähtöisen työskentelytavan
Sisältö
Riippuvuuden ja läheisriippuvuuden ulottuvuudet ja vaikutukset, riskitekijät. 
* Mielenterveys – mielenterveysongelmien ulottuvuudet ja vaikutukset, riskitekijät.
* Päihde- ja mielenterveyspolitiikka.
* Lähisuhdeväkivallan ilmenemismuodot, vaikutukset ja ongelman tunnistaminen.
* Kaikkien alojen lainsäädäntö (tärkeimmät kohdat) ja palvelujärjestelmät.
* Työmenetelmiä/tapoja; mini-interventio, motivoiva haastattelu/keskustelu, ambitioportaat, 
kriisityö, uhrin, silminnäkijän ja väkivallan tekijän kohtaaminen ja heidän kanssaan työskentely, puheeksi ottaminen.
Arviointikriteerit
Taso 5: Opiskelija osaa 
- soveltaa alan tietoperustaa asiantuntevasti, ymmärtää opintojakson aihealueisiin kuuluvan hyvinvointipolitiikan, niihin kuuluvat palvelujärjestelmät ja osa-alueiden keskinäiset kytkennät.
- asiakaslähtöisesti ohjata palvelujen piiriin, soveltaa työmenetelmiä ja edistää tavoitteellista toimintaa perustellen annetussa tehtävässä ratkaisunsa.   
Taso 3: Opiskelija osaa 
- hakea tietoa eri lähteistä ja soveltaa sitä annetun tehtävän ratkaisemiseksi. 
- Toimii luontevasti vuorovaikutustilanteessa ja ryhmän jäsenenä, kykenee ohjaamaan palvelun piiriin ja perustelemaan ratkaisunsa. 
- Ymmärtää ongelma-alueiden vaikutukset yksilöön ja läheisiin ja osaa toimia vastuullisesti ja harkitusti ottaen ammattietiikka ja vastuuperiaatteet huomioon. 
Taso 1: Opiskelija 
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan, tietää tärkeimmät päihde-, mielenterveys- ja väkivaltatyön palveluperiaatteet ja työmenetelmät, uskaltaa ottaa vuorovaikutustilanteessa huolensa puheeksi.
