Moninaisuuden ja erilaisuuden kohtaaminen
| Rakennetyyppi: | Opintojakso | 
|---|---|
| Koodi: | SAPA0302 | 
| OPS: | SA 2020V | 
| Taso: | Sosionomi (AMK) | 
| Opiskeluvuosi: | 1 (2021) | 
| Lukukausi: | Syksy | 
| Laajuus: | 6 op | 
| Vastuuopettaja: | Blom, Heidi | 
| Opetuskieli: | Suomi | 
Toteutukset vuonna 2021
| Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen | 
|---|---|---|---|---|---|
| 3001 | SA2020-1A | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Heidi Blom | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 | 
| 3002 | SA2020-1B | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Heidi Blom | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 | 
| 3004 | SA2020-1C | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Heidi Blom | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 | 
| 3005 | SA2020V-12K | 1.8.2021 – 31.12.2021 | Heidi Blom | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 | 
Osaamistavoitteet
Opiskelija  
* ymmärtää moniarvoisen yhteiskunnan merkityksen. 
* tunnistaa erityistä tukea tarvitsevien sekä monikulttuuristen asiakkaiden tuen tarpeita 
* osaa tukea yksilöllisesti asiakkaiden voimavaroja erilaisia työmenetelmiä hyödyntäen
Sisältö
* moniarvoinen yhteiskunta 
* erityispedagogiikka 3op 
* erityistä tukea vaativat toimintakyvyn häiriöt, perustietoa eri vammaryhmistä kasvatustieteen näkökulmasta 
* kulttuurin merkitys ihmisen arvoissa, toiminnassa ja viestinnässä  
* erilaisiin kulttuureihin tutustuminen, monikulttuurisuus,  3op 
* monikulttuurisuuden ymmärtäminen ja teorian ja käsitteiden hyödyntäminen yhteistyötahon kanssa: G. Hofsteden 4 kulttuurin ulottuvuutta (yhteisöllisyys-yksilöllisyys, pieni-suuri valtaetäisyys, feminiinisyys-maskuliinisuus ja epävarmuuden välttäminen), sopeutumisvaiheet uuteen kulttuuriin, akkulturaatiomalli, kulttuurishokki, kulttuurisensitiivisyys                        
* viestintää tukevat menetelmät/työvälineet: selkokieli, nonverbaalinen viestintä, kuvallinen viestintä  
*moninaisuus yhteiskunnassa ja yhteisöissä  
*osallisuuden vahvistaminen ja tukeminen
Aluevaikuttavuus
Moninaisuus pääsääntöisesti Pohjanmaan alueella.
Kansainvälisyys
Moninaisuus kansainvälisesti.
Opiskelumateriaali
Hyvinvointi on toimintakykyä ja osallisuutta. Sosiaali- ja terveysministeriön tulevaisuuskatsaus 2014. Linkki: https://www.julkari.fi/handle/10024/116799
Jämsén, A & Pyykkönen, A. (toim). 2014. oSallisuuden jäljillä.
Linkki: https://www.finna.fi/Record/joel.68361/Details?subPage=1
Ladonlahti, T. & Naukkarinen, A & Vehmas, S. (toim.) 1998. Poikkeava vai erityinen?: Erityispedagogiikan monet ulottuvuudet. Jyväskylä. Atena.
Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. PS-Kustannus. 
Salo-Lee Liisa, Malmberg Raija, Halinoja Raimo 1996: Me ja muut. Kulttuurien välinen viestintä.
Abdelhamid, Pirkko, Juntunen Anitta, Koskinen, Liisa 2009: Monikulttuurinen hoitotyö.
Opettajan tunnilla jakama lisämateriaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kontaktiluennot 4 op
Verkko-opinnot 2op
Materiaalien lukeminen ennen kontaktituntia
Luennot
Kontaktitunneilla pienryhmätyöskentelyä
Itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Taso 1: Opiskelija osaa käyttää yksittäistä työmenetelmää asiakkaan yksilöllisessä tukemisessa 
Taso1: Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan 
Taso 3: Opiskelija osaa valita asiakkaan tarpeita parhaiten tukevia työmenetelmiä ja käyttää niitä asiakkaiden yksilöllisessä tukemisessa. 
Taso 3: Opiskelija osaa soveltaa alan tietoperustaa johdonmukaisesti 
Taso 5: Opiskelija osaa soveltaa erilaisia työmenetelmiä eri asiakasryhmissä asiakaslähtöisesti 
Taso 5: Opiskelija osaa soveltaa alan tietoperustaa asiantuntevasti
