Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SAVA0102 |
OPS: | SA 2020 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2022-2023) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Järvelä, Tiina |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2022-2023
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3003 | SA2020-3A, SA2020-3B, SA2020-3C | 22.8.2022 – 31.12.2022 | Tiina Järvelä | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3004 | SA2020V-23K | 1.1.2023 – 31.7.2023 | Tiina Järvelä | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää omaa toimintaansa varhaiskasvatuksessa, jossa korostuu pedagogiikka
- tulkita ja soveltaa varhaiskasvatuksen teoreettisia ja pedagogisia lähestymistapoja.
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida monipuolisesti lapsilähtöistä ja pedagogista toimintaa, joka lähtee yksittäisen lapsen ja lapsiryhmän havainnoimisesta
- arvioida kasvatus- ja opetuskäytäntöjä kriittisesti
- osaa vahvistaa tulevana varhaiskasvatuksen opettajana/ sosionomina ammatti-identiteettiään
- osaa kehittää omaa ammatillisuuttaan varhaiskasvatuksen opettajana/ sosionomina toiminnan suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja dokumentoinnin näkökulmasta
- arvioida ja kehittää vastuunottoaan lapsiryhmän ja tiimin toiminnasta.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Opintojaksolle hyväksyminen edellyttää aikaisempien perus- ja ammattiopintojen suorittamista.
Sisältö
- Toiminnan suunnittelu, toteutus, arviointi ja dokumentointi työvälineinä.
- Yksittäisen lapsen ja lapsiryhmän havainnointi
- Pienryhmätoiminnasta toimintatuokioon ja projektityöskentelyyn
- Pedagogiikka koko toiminnan läpäisevänä periaatteena
- Aikuisen sensitiivisyys
- Minä varhaiskasvatuksen opettajana/ sosionomina
- Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö
- Varhaiskasvatus ehkäisevänä lastensuojeluna
- Laadukas varhaiskasvatus
Aluevaikuttavuus
Opiskelija kehittää osaamistaan toimia alueella varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä lastentarhanopettajana.
Kansainvälisyys
Opiskelija kehittää osaamistaan toimia varhaiskasvatuksen opettajana/ sosionomina alueella olevissa päiväkodeissa, joissa puhuttu kieli on jokin muu kuin opiskelijan äidinkieli.
Opiskelumateriaali
1. Turja, L. & Hujala, E. (toim.) Varhaiskasvatuksen käsikirja. 2016. PS-kustannus. 3. päivitetty painos.
2. Järvinen, K. & Mikkola, P. Oletko sä meidän kaa? Näkökulmia osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen varhaiskasvatuksessa. 2015. Pedatieto Oy
3. Rintakorpi, K. & Vihmari-Henttonen, E. Tää on meidän maailma! Pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksessa. 2017. Lasten Keskus
4. Muu opettajan ilmoittama materiaali
Arviointikriteerit
Taso 1: Opiskelija osaa
- käyttää laaja-alaisesti varhaispedagogiikan toimintamuotoja suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan monipuolista, pedagogista ja lapsilähtöistä toimintaa lapsiryhmälle.
- käyttää saatuja tietoja ja arvioida omaa osaamistaan ja toimintaansa kasvattajana tukien lapsen yksilöllistä kasvua, kehitystä ja oppimista.
Taso 3: Opiskelija osaa
- valita ja soveltaa asiantuntevasti varhaispedagogiikan toimintamuotoja suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan monipuolista, pedagogista ja lapsilähtöistä toimintaa lapsiryhmälle.
- soveltaa saatuja tietoja ja reflektoida omaa osaamistaan ja toimintaansa kasvattajana tukien lapsen yksilöllistä kasvua, kehitystä ja oppimista.
Taso 5: Opiskelija osaa
- soveltaa ja arvioida laaja-alaisesti varhaispedagogiikan teorioita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan monipuolista, pedagogista ja lapsilähtöistä toimintaa lapsiryhmälle.
- analysoida saatuja tietoja ja kehittää niiden pohjalta omaa osaamistaan ja toimintaansa kasvattajana tukien lapsen yksilöllistä kasvua, kehitystä ja oppimista kokonaisvaltaisesti.