Sosiaaliturva
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SAPA0508 |
OPS: | SA 2018V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2021) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Blom, Heidi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2021
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3001 | SA2018-3B | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Heidi Blom | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
3002 | SA2018-3A | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Heidi Blom | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
3003 | SA2018V-34K | 1.8.2021 – 31.12.2021 | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 | |
3004 | SA2018V-34K, SA2019-3A, SA2019-3B | 1.8.2021 – 31.7.2022 | Heidi Blom | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
3006 | H-VV | 1.6.2021 – 31.12.2021 | Heidi Blom | Suomi | 15.3.2021 – 9.4.2021 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2021-2022.
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa syventää tietämystään sosiaaliturvasta painopisteenä toimeentuloturvan ja sosiaalivakuutusjärjestelmän yhteensovittaminen asiakastapauksissa.
Opiskelija hahmottaa laajan toimeentuloturvakentän kokonaisuuden.
Opiskelija ymmärtää toimeentulotuen merkityksen sosiaaliturvajärjestelmässä. Opiskelija tuntee toimeentulotuen tavoitteet ja hahmottaa toimeentulotukilaskelman ja –päätöksen sekä muutoksenhaun vaiheet.
Opiskelija tietää sosiaaliturvan pääpiirteet ja sosiaaliturvan rakenteen.
Katsaus taloussosiaalityöhön.
Opiskelija tutustuu sosiaaliturvan kehittämisen tulevaisuuden kehitysnäkymiin, tarpeisiin ja ajankohtaisiin kysymyksiin.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan kokonaistyömäärä on 135h, josta osa on kontaktiopetusta, osa verkko-opintoja.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Yhteiskunta- ja palvelujärjestelmäosaaminen.
Sisältö
Sosiaaliturvan ja sosiaalivakuutusjärjestelmän yhteensovittaminen asiakastapauksissa. Toimeentuloturvan rakenne. Toimeentuloturvaetuudet elämänkaaren eri vaiheissa. Toimeentuloturvan epäkohdat. Toimeentulotuki ja sen eri muodot. Perustulon riittävyys. Sosiaaliturvajärjestelmän hallinto. Sosiaaliturvan rahoitus ja kustannusrakenne. Taloussosiaalityö. Sosiaaliturvan kehittämisen tarpeet Suomessa.
Aluevaikuttavuus
Opiskelija kehittää osaamistaan toimia sosiaaliturvan kentällä Pohjanmaalla.
Opiskelumateriaali
Mattila, Yrjö (toim). Toimeentuloturva. 2017. FINVA.
Havakka. Pauliina, Niemelä Mikko, Uusitalo Hannu (toim). Sosiaalivakuutus. 2017. FINVA.
Ihalainen, Jarmo, Kettunen, Terttu 2016. Turvaverkko vai trampoliini. Sosiaaliturvan mahdollisuudet.
Toimeentulotukea koskevaan lainsäädäntöön muutoksia 1.1.2017 alkaen. Kuntainfo.
Linkki: https://stm.fi/documents/1271139/3899844/20170213_Kuntainfo_3_2017_+3ii17_verkkoon.pdf/8c83d052-e0a4-4e23-a32f-f792dcd1a908/20170213_Kuntainfo_3_2017_+3ii17_verkkoon.pdf.pdf
Perusturvan riittävyyden arviointiraportti. THL. Linkki: http://www.julkari.fi/handle/10024/137711
Oheislukemistoa:
Juho Saari (toim). Sosiaaliturvariippuvuus. Sosiaalipummit oleskeluyhteiskunnassa. 2017.
Helne, Tuula ja Laatu, Markku. Vääryyskirja 2006. Kelan tutkimusosasto.
Helne, Tuula ja Laatu, Markku Toinen vääryyskirja. Lähikuvia sosiaalisista epäkohdista. 2008.
Toimeentulotuki. Opas toimeentulotukilain soveltajille. Sosiaali- ja terveysministeriö. 2013. (Soveltuvin osin)
Laki toimeentulotuesta 1412/1997.
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luento-opetus ja harjoitukset ja osaksi verkossa suoritettava opintojakso.
Arviointikriteerit
Taso 5: Opiskelija kykenee arvioimaan ja analysoimaan teoriaa soveltaen nykyistä sosiaaliturvajärjestelmää asiakastilanteessa. Opiskelija hallitsee toimeentulotuen tarkoituksen, rakenteen ja muutoksenhaun. Opiskelijalla on realistisia näkemyksiä sosiaaliturvan kehittämisestä ja kehittämistyön kokonaisuudesta.
Taso 3: Opiskelija osaa soveltaa tietämystään sosiaaliturvasta asiakastyön tapauksiin. Opiskelija tuntee toimeentulotuen tarkoituksen, rakenteen ja muutoksenhaun. Opiskelija näkemykset kehittämistarpeista on suppeat.
Taso 1: Opiskelija muistaa tärkeimmät sosiaaliturvamme rakenteet ja piirteet sekä hahmottaa osia toimeentuloturvakentästä. Opiskelija ei näe kehittämistarpeita.
Arviointimenetelmät
Opintojakso pisteytetään, jonka perusteella opiskelija saa lopullisen opintojakson numeerisen arvioinnin. Osa opinnoista toteutetaan verkossa.