Moninaisuuden ja erilaisuuden kohtaaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SAPA0302 |
OPS: | SA 2018V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2019) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Blom, Heidi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2019
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
4 | S-SA-1A | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Heidi Blom | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
5 | S-SA-1B | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Heidi Blom | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
8 | S-SA-1VK, S-SA-2VK | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Sannamaija Pulkkinen | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2021-2022.
Osaamistavoitteet
Opiskelija
* ymmärtää moniarvoisen yhteiskunnan merkityksen.
* tunnistaa erityistä tukea tarvitsevien sekä monikulttuuristen asiakkaiden tuen tarpeita
* osaa tukea yksilöllisesti asiakkaiden voimavaroja erilaisia työmenetelmiä hyödyntäen
Sisältö
* moniarvoinen yhteiskunta
* erityispedagogiikka 3op
* erityistä tukea vaativat toimintakyvyn häiriöt, perustietoa eri vammaryhmistä kasvatustieteen näkökulmasta
* kulttuurin merkitys ihmisen arvoissa, toiminnassa ja viestinnässä
* erilaisiin kulttuureihin tutustuminen, monikulttuurisuus, 3op
* monikulttuurisuuden ymmärtäminen ja teorian ja käsitteiden hyödyntäminen yhteistyötahon kanssa: G. Hofsteden 4 kulttuurin ulottuvuutta (yhteisöllisyys-yksilöllisyys, pieni-suuri valtaetäisyys, feminiinisyys-maskuliinisuus ja epävarmuuden välttäminen), sopeutumisvaiheet uuteen kulttuuriin, akkulturaatiomalli, kulttuurishokki, kulttuurisensitiivisyys
* viestintää tukevat menetelmät/työvälineet: selkokieli, nonverbaalinen viestintä, kuvallinen viestintä
*moninaisuus yhteiskunnassa ja yhteisöissä
*osallisuuden vahvistaminen ja tukeminen
Opiskelumateriaali
Hyvinvointi on toimintakykyä ja osallisuutta. Sosiaali- ja terveysministeriön tulevaisuuskatsaus 2014. Linkki: https://www.julkari.fi/handle/10024/116799
Jämsén, A & Pyykkönen, A. (toim). 2014. oSallisuuden jäljillä.
Linkki: https://www.finna.fi/Record/joel.68361/Details?subPage=1
Ladonlahti, T. & Naukkarinen, A & Vehmas, S. (toim.) 1998. Poikkeava vai erityinen?: Erityispedagogiikan monet ulottuvuudet. Jyväskylä. Atena.
Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. PS-Kustannus.
Salo-Lee Liisa, Malmberg Raija, Halinoja Raimo 1996: Me ja muut. Kulttuurien välinen viestintä.
Abdelhamid, Pirkko, Juntunen Anitta, Koskinen, Liisa 2009: Monikulttuurinen hoitotyö.
Opettajan tunnilla jakama lisämateriaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kontaktiluennot 4 op
Verkko-opinnot 2op
Materiaalien lukeminen ennen kontaktituntia
Luennot
Kontaktitunneilla pienryhmätyöskentelyä
Itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Taso 1: Opiskelija osaa käyttää yksittäistä työmenetelmää asiakkaan yksilöllisessä tukemisessa
Taso1: Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
Taso 3: Opiskelija osaa valita asiakkaan tarpeita parhaiten tukevia työmenetelmiä ja käyttää niitä asiakkaiden yksilöllisessä tukemisessa.
Taso 3: Opiskelija osaa soveltaa alan tietoperustaa johdonmukaisesti
Taso 5: Opiskelija osaa soveltaa erilaisia työmenetelmiä eri asiakasryhmissä asiakaslähtöisesti
Taso 5: Opiskelija osaa soveltaa alan tietoperustaa asiantuntevasti