Kasvatustieteen ja varhaiskasvatuksen perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SAPA0301 |
OPS: | SA 2018V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2019) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Saikkonen, Sanna |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2019
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
6 | S-SA-1VK | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Anne Savola-Vaaraniemi | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
7 | S-SA-1A | 2.9.2019 – 24.5.2020 | Anne Savola-Vaaraniemi | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
8 | S-SA-1B | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Anne Savola-Vaaraniemi | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija
* perehtyy kasvatustieteen keskeisimpiin teorioihin ja ymmärtää toimintaa ohjaavien lakien, valtakunnallisen suunnitelmien sekä kuntakohtaisten linjausten merkityksen varhaiskasvatuspalveluiden ohjaajina.
* osaa perustella lastentarhanopettajana toimintaansa varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä lapsilähtöiseen toimintaan pohjautuen, ottaen huomioon lapsen kasvun ja kehityksen vaiheet suunnitellessaan ja toteuttaessaan toimintaa lapsiryhmässä.
* osaa tarkastella varhaiskasvatuspalveluita laadukkaan varhaiskasvatuksen näkökulmasta huomioiden huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön osana vanhemmuuden tukemista.
- osaa alkaa rakentaa lastentarhanopettajan ammatti-identiteettiä
- osaa arvioida lastentarhanopettajalle kuuluvia työtehtäviä ja vertailla niitä varhaiskasvatuksessa työskentelevien muiden työntekijöiden työtehtäviin
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
- Edeltäviä opintoja ei tarvita
- Opintojaksoa ei voi suorittaa AHOT-menettelyllä
Sisältö
Erilaiset tavat oppia, jotka vahvistavat opiskelija oppimista, mutta myös lasten tapoja oppia.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet arjen työvälineenä
Päivähoidosta varhaiskasvatukseen
Lapselle ominaiset tavat toimia
Leikin kehitysvaiheet ja aikuisen rooli leikin rikastuttajana
Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö
Havainnointi varhaiskasvatuksessa
Päivähoito lapsen silmin
Elämyksellinen tarinankerronta (sadut ja sadutus)
Aluevaikuttavuus
Opiskelija kehittää osaamistaan toimia alueen julkisten ja yksityisten toimijoiden palveluksessa lastentarhanopettajan tehtävässä.
Kansainvälisyys
Opiskelija kehittää osaamistaan toimia lastentarhanopettajana päiväkodissa, jossa puhuttu kieli on muu kuin opiskelijan äidinkieli.
Opiskelumateriaali
1. Lonka, K. Oivaltava oppiminen. 1. painos 2015. OTAVA.
2. Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. kasvu kiikarissa. 2015. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille
3. Karila, K. Kinos, J & Virtanen, J. varhaiskasvatuksen teoriasuuntauksia. 2001. PS-kustannus. Opettajan antamat sivut
4. Koivunen, P-L. Hyvä päivähoito. Työkaluja sujuvaan arkeen. 2009. PS-kustannus
5. Varhaiskasvatuksen perusteet 2016. Opetushallitus
6. Opettajan määrittelemä muu materiaalia ja varhaiskasvatuslainsäädäntö.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, demonstraatiot, ryhmätyöt, luovat menetelmät, tutustumiskäynnit ja tehtävien tekeminen päiväkodissa lastentarhanopettajan tehtävissä
Arviointikriteerit
Taso 1: Opiskelija
* osoittaa perehtyneensä alan teoriaan suunnitellessaan lasten kasvua, kehitystä ja oppimista tukevaa toimintaa lapsiryhmässä.
* osaa keskustella laadukkaasta varhaiskasvatuksesta ja tiedostaa kasvatuskumppanuuden tärkeyden.
* osaa työskennellä pienryhmän jäsenenä ohjatusti.
Taso 3: Opiskelija osaa
* soveltaa alan teoriaa suunnitellessaan lasten kasvua, kehitystä ja oppimista tukevaa pedagogista toimintaa lapsiryhmässä.
* analysoida varhaiskasvatusta laadukkaan varhaiskasvatuksen näkökulmasta ymmärtäen kasvatuskumppanuuden merkityksen osana vanhemmuuden tukemista.
* työskennellä pienryhmän jäsenenä tavoitteellisesti.
Taso 5: Opiskelija osaa
* soveltaa monipuolisesti alan teoriaa suunnitellessaan lasten kasvua, kehitystä ja oppimista tukevaa pedagogista toimintaa lapsiryhmässä.
* analysoida varhaiskasvatusta laadukkaan varhaiskasvatuksen näkökulmasta arvioiden kasvatuskumppanuutta osana vanhemmuuden tukemista.
* ohjata pienryhmän toimintaa ja edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista.