Hyvinvointiala muuttuvassa yhteiskunnassa
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SAPA0201 |
OPS: | SA 2018V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2019) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Niemistö, Riku |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2019
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
6 | S-SA-1VK | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Sinikka Palosaari | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
7 | S-SA-1A | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Ahti Nyman, Karina Björninen | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
8 | S-SA-1B | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Ahti Nyman, Karina Björninen | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
Osaamistavoitteet
*Opiskelija ymmärtää yhteiskunnan sosiaalisia, taloudellisia, poliittisia ja kulttuurisia rakenteita ja prosesseja
*Opiskelija tuntee suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehityskaaren nykyisyyteen sekä tuntee ja osaa arvioida nykypäivin suomalaista yhteiskuntaa ja elämäntapaa
*Opiskelija osaa liittää yhteiskunnan rakenteissa sekä elämäntavassa tapahtuvat muutokset ihmisten arkeen sekä arvioida niitä sosiaalialan työn näkökulmasta
*Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspolitiikan perusteet kansallisesti ja alueellisesti sekä ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen tavoitteet
*Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän peruspalvelut ja erityispalvelut
* Opiskelija hahmottaa hyvinvointialan ja sosionomin työkentät osana sitä
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan toteutuskohtaisesti
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja
Sisältö
Sosiologian, sosiaalipolitiikan ja kansantaloustieteen peruskäsitteet
Julkistalous sosiaali- ja terveydenhuollon näkökulmasta
Hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka, hyvinvointi ja hyvinvointivaltio
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys tähän päivään
Yhteiskunnan muutos paikallisesti ja globaalisti
Sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelujärjestelmä ja sen rahoitus
Sosiaalialan työkentät (kunta/valtio, yksityinen, 3. sektori)
Ammatillisen auttamisen ja muun auttamistyön erot
Moniammatillisen työn perusteet, monialaisuus ja holistisuus
Aluevaikuttavuus
Yhteiskunnan muutos ja rakentuminen alueellisesti
Kansainvälisyys
Yhteiskunnan muutos ja rakentuminen globaalisti
Opiskelumateriaali
Opettajan määrittelemä materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Ilmoitetaan toteutuskohtaisesti
Arviointikriteerit
Taso 1: Opiskelija osa
Yhteiskunnan sosiaaliset, taloudelliset, poliittiset ja kulttuuriset rakenteet ja prosessit hahmotettu osin
Keskeisiin tekijöihin suomalaisen hyvinvointivaltion kehityksessä, nykytilassa ja -haasteissa on perehdytty joitain osin
Oppimistehtävät tehty, oma pohdinta ja syvällinen perehtyminen puuttuvat
Osallistuu lähiopetukseen
Yhteiskunnallisten ilmiöiden yhteyden hahmottaminen sosiaalialaan työhön vähäistä
Taso 3: Opiskelija osaa
Yhteiskunnan sosiaaliset, taloudelliset, poliittiset ja kulttuuriset rakenteet ja prosessit hahmotettu pääpiirteissään
Keskeisiin tekijöihin suomalaisen hyvinvointivaltion kehityksessä, nykytilassa ja -haasteissa on perehdytty
Oppimistehtävissä näkyy opiskelijan perehtyminen ja niisssä on jonkin verran omaa pohdintaa
Antaa panoksensa ryhmän toimintaan
Yhteiskunnallisten ilmiöiden yhteys sosiaalialaan työhön ymmärretty
Taso 5: Opiskelija osaa
Yhteiskunnan sosiaaliset, taloudelliset, poliittiset ja kulttuuriset rakenteet ja prosessit hahmotettu selkeästi
Suomalaisen hyvinvointivaltion kehityskaari, nykytila ja -haasteet on ymmärretty kattavasti
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnan muutoksen ja hyvinvointipalveluiden reunaehtojen välisen yhteyden syvällisesti
Oppimistehtävissä syvällistä perehtymistä ja omaa pohdintaa
Aktiivinen osallistuminen ryhmän toimintaan
Yhteiskunnallisten ilmiöiden yhteys sosiaalialaan tulee selkeästi ja monipuolisesti esiin
Arviointimenetelmät
Ilmoitetaan toteutuskohtaisesti