Kehityspsykologia
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SAPA0304 |
OPS: | SA 2018 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2018-2019) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Saikkonen, Sanna |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2018-2019
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
4 | S-SA-1A | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Regina Nurmi | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
5 | S-SA-1B | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Regina Nurmi | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
6 | S-SA-1VK | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Ahti Nyman | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija
-osaa keskeiset kehityspsykologiset teoriat
-ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteiden merkityksen lapsen kasvulle ja kehitykselle
-osaa ottaa huomioon erilaiset temperamenttipiirteet ja niiden vaikutuksen kasvatuksessa
-ymmärtää ihmisen elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät
Sisältö
Kehitysteoriat
Kognitiivinen, sosioemotionaalinen ja fyysinen ja motorinen kehitys
Kiintymyssuhdeteoriat
Temperamentti
Herkkyyskaudet
Kehitystehtävät
Ihmisen elämänkaari
Opiskelumateriaali
1. Nurmi, J-E., Ahonen,T.,Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. Ihmisen psykologinen kehitys. 2006 tai uudempi painos.
2. Keltikangas-Järvinen, L. Pienen lapsen sosiaalisuus. 2012
3. Keltikangas-Järvinen, L. Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot. 2010
4. Muu opettajan määräämä materiaali
Arviointikriteerit
Tiedot: teoria
Taidot: tekeminen
Taso 1: Opiskelija osaa
- keskeisimmät kehityspsykologian teoriat
- ottaa huomioon ihmisen elämän eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät ja huomioida ne toiminnassaan
Taso 3: Opiskelija osaa
- soveltaa kehityspsykologian teorioita johdonmukaisesti
- havainnoida ja tarkastella monipuolisesti ihmisen elämän eri vaiheita ja toimia havaintoihinsa perustuen yksilön kehitystä tukien
Taso 5: Opiskelija osaa
- soveltaa ja arvioida kehityspsykologian teorioita monipuolisesti ja johdonmukaisesti
- havainnoida ja tarkastella monipuolisesti ja kriittisesti ihmisen elämän eri vaiheita ja toimia johdonmukaisesti havaintoihinsa perustuen yksilön kehitystä tukien