Päihde-, mielenterveys- ja väkivaltatyön syventävät opinnot
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SAVA0105 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | SA 2016V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2019) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Saikkonen, Sanna |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2019
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-SA-3VK | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Karina Björninen | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
2 | S-SA-3A, S-SA-3B | 2.9.2019 – 24.5.2020 | Outi Vekara | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2019-2020.
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- syventää osaamistaan päihde-, mielenterveys- ja väkivaltatyössä ja osallistuu alan kehittämistyöhön.
- Hallitsee palvelujärjestelmän ja tutustuu kansallisiin linjauksiin ja ohjelmiin.
- Osaa tukea ja arvioida asiakkaan osallisuutta tämän omassa kuntoutusprosessissaan
Opiskelijan työmäärä
Opettajan jakson alussa ilmoittama työmäärä
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Päihde- ja mielenterveystyön haasteet yhteiskunnassa ja sosiaalialalla. Alan ajankohtainen kehittämistyö ja yhteiskunnallisen integraation edistäminen.
• Päihde- ja mielenterveystyön kansalliset linjaukset ja paikalliset suunnitelmat; politiikka
• Palvelujärjestelmä/palvelutarpeet
• Lainsäädäntö
• Asiakkaiden osallisuus
Aluevaikuttavuus
Kehittää osaamista toimia päihde-, mielenterveys- ja väkivaltatyössä alueellisesti
Kansainvälisyys
Kehittää osaamista toimia päihde-, mielenterveys- ja väkivaltatyössä globaalisti
Opiskelumateriaali
Opettajan jakson alussa ilmoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Opettajan jakson alussa ilmoittamat menetelmät
Arviointikriteerit
Taso 5: Opiskelija osaa
- organisoida, toteuttaa ja arvioida kehittämisprojektin, joka edistää päihde- ja mielenterveystyön kehityksen ja palvelujen käyttäjien tilanteen.
- suunnitella, arvioida, perustella ja kehittää omaa toimintaansa ja ammatillista kasvuaan.
- toimia vastuullisesti ja ammattieettisesti koko kehittämisprojektityön aikana.
Taso 3: Opiskelija
- syventää tietämystään päihde- ja mielenterveysongelmista kehittämisprojektissa.
- osaa arvioida tietämykseensä perustuen projektin toteutusta ja omaa ammatillista kasvuaan
- osaa valita ja soveltaa malleja kriittisesti ja asiakaslähtöisesti käytännön kehittämistoiminnassa.
Taso 1: Opiskelija
- tietää päihde- ja mielenterveystyön palvelurakenteen ja osaa käyttää alan tietoperusta laaja-alaisesti eri tilanteissa..
- osallistuu kehittämisprojektiin ja osaa käyttää malleja asiakaslähtöisesti käytännön kehittämistoiminnassa.
Arviointimenetelmät
Opettajan jakson alussa ilmoittamat arviointimenetelmät