Kehityspsykologia
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SAPA0304 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | SA 2016V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2017) |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Saikkonen, Sanna |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2017
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-SA-1VK | 9.1.2017 – 28.4.2017 | Kaisa Konttinen, Merja Kaminen | Suomi | 12.12.2016 – 16.1.2017 |
2 | S-SA-1A | 1.9.2017 – 22.12.2017 | Kaisa Konttinen | Suomi | 21.8.2017 – 18.9.2017 |
3 | S-SA-1B | 1.9.2017 – 22.12.2017 | Kaisa Konttinen | Suomi | 21.8.2017 – 18.9.2017 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2019-2020.
Osaamistavoitteet
Opiskelija
-osaa keskeiset kehityspsykologiset teoriat
-ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteiden merkityksen lapsen kasvulle ja kehitykselle
-osaa ottaa huomioon erilaiset temperamenttipiirteet ja niiden vaikutuksen kasvatuksessa
-ymmärtää ihmisen elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 54 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua:
- mistä itsenäistä opiskelua:
Sisältö
Kehitysteoriat
Kognitiivinen, sosioemotionaalinen ja fyysinen ja motorinen kehitys
Kiintymyssuhdeteoriat
Temperamentti
Herkkyyskaudet
Kehitystehtävät
Ihmisen elämänkaari
Arviointikriteerit
Tiedot: teoria
Taidot: tekeminen
Taso 1: Opiskelija osaa
- keskeisimmät kehityspsykologian teoriat
- ottaa huomioon ihmisen elämän eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät ja huomioida ne toiminnassaan
Taso 3: Opiskelija osaa
- soveltaa kehityspsykologian teorioita johdonmukaisesti
- havainnoida ja tarkastella monipuolisesti ihmisen elämän eri vaiheita ja toimia havaintoihinsa perustuen yksilön kehitystä tukien
Taso 5: Opiskelija osaa
- soveltaa ja arvioida kehityspsykologian teorioita monipuolisesti ja johdonmukaisesti
- havainnoida ja tarkastella monipuolisesti ja kriittisesti ihmisen elämän eri vaiheita ja toimia johdonmukaisesti havaintoihinsa perustuen yksilön kehitystä tukien