VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > Sosionomikoulutus (SA) > 2016 > Vuosi 4 > Sosiaalipalvelutyön ohjaaminen (SSAS0110)

Sosiaalipalvelutyön ohjaaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSAS0110
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot
OPS: SA 2016
Taso: Sosionomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 4 (2019-2020)
Laajuus: 3 op
Vastuuopettaja: Blom, Heidi
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2019-2020

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliLähiop.Ilmoittautuminen
12S-SA-4A, S-SA-4B2.9.2019 – 22.12.2019Heidi BlomSuomi 19.8.2019 – 9.9.2019
 S-SA-4P1 – P2Heidi BlomSuomi33 h 

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee sosiaalipalvelutyön ohjauksen menetelmiä ja harjaantuu niiden käytössä. Opiskelija tietää yksilökohtaisen palveluohjauksen sisällön ja keskeiset periaatteet. Opiskelija tietää työnohjauksen keskeiset periaatteet ja muodot. Opiskelija osaa laatia asiakastyön prosessikuvauksen. Opiskelija tutustuu palvelujen hankinta- ja kilpailuttamismenettelyyn. Opiskelija osaa hyödyntää itsearviointia työtoiminnan ohjaamisessa. Opiskelija ymmärtää muutosprosessin merkityksen työn ohjaamisessa.

Opiskelijan työmäärä

3 op eli 81 h. Opetus toteutetaan verkko-opintoina. Aloitus- ja loppuseminaari. Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Sisältö

Asiakaspalveluprosessin kuvaaminen ja/tai ohjaaminen, työnohjaus, muutosprosessin kuvaaminen ja/tai ohjaaminen, palvelujen hankinta- ja kilpailuttamismenettelyt

Opiskelumateriaali

Paunonen-Ilmonen, M. 2001. Työnohjaus. Toiminnan laadunhallinnan varmistaja. Helsinki. WSOY.
Pietiläinen, E. & Seppänen, H. 2003. Palveluohjaus asiakastyössä ja organisaatiossa. Helsinki. Kehitysvammaliitto.
Sosiaaliset näkökulmat julkisissa hankinnoissa. Lähtökohtia, kokemuksia ja mahdollisuuksia. 2011: http://www.espinno.fi/
Muu opettajan antama materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut ja harjoitukset, itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

Taso 5:
Opiskelija osaa soveltaa, analysoida ja arvioida laadukkaan sosiaalipalvelujärjestelmän haasteita ja kehittämiskohteita sekä osaa hyödyntää kattavasti ja monipuolisesti oman asiakasryhmänsä kohdalla opintojakson osaamisalueita. Opiskelija tunnistaa ja pohtii realistisesti omia kehittämisalueitaan.

Taso 3:
Opiskelija osaa hahmottaa opintojakson keskeisiä sisältöalueita. Opiskelija ymmärtää asiakkaan/asiakasryhmän palveluprosessin kulun sekä pystyy kytkemään asiakkaan tarvitsemat palvelut.

Taso 1:
Opiskelija tuntee opintojakson osaamistavoitteiden keskeiset sisällöt.

Arviointimenetelmät

Numeerinen arviointi, tentti/kotitentti tai tehtävä


Takaisin